Laatste themanieuws:

7 september 2008 17:22

De Aandrijftechniek TV-show

'
1/1

Ik zal op de vijfde dinsdag van de maand, de openingsdag van de beurs Aandrijftechniek, geheel in beslag worden genomen door een nieuwe taak die je er in het multimediale tijdperk gewoon bij krijgt: het interviewen van standhouders op de beurs, nu eens niet met een pen in de hand, maar met een microfoon, en achter mij een professionele cameraman. Met als resultaat een hele rits filmpjes van rond de minuut die te zien zullen zijn op (natuurlijk) www.aandrijvenenbesturen.nl, maar ook op de sites van de exposanten.

Het grappige (eigenlijk bedoel ik oelige) aan het maken van zo'n filmpje is dat er enorm veel tijd mee is gemoeid. Kijk, dit stukje dat u in een minuut leest, schrijf ik tien minuten (denk er natuurlijk wel weken over na....). Maar een filmpje schieten in tien minuten is er niet bij. Het begint al bij de voorbereiding; complete scripts moeten worden geschreven, met vraag en antwoord, zodat de geïnterviewde persoon goed en puntig uit zijn of haar woorden kan komen. Ik zie zo iemand al weken van tevoren thuis elke dag voor de spiegel staan, steeds maar die paar zinnen herhalend, zo ‘tv-like' mogelijk proberen te kijken en natuurlijk alle kleren passen die in de kast hangen c.q. nog dagenlang shoppen!

En dan neem je het nog niet zomaar even op. Nee, eerst de lokatie goed bestuderen, de optimale verlichting bepalen, hopen op niet te veel achtergrondherrie. Dan ettelijke keren min of meer hetzelfde opnemen en dan in de studio nog flink aan de knoppen om tot die ene superminuut te komen. Want daar gaan we wel voor!

Het resultaat van al die inspanningen is toch een stuk professionele profilering waarmee je voor de dag kunt komen als bedrijf. Niet alleen richting (potentiële) klanten, maar ook naar toeleveranciers en (buitenlandse) vertegenwoordigingen. Vergeet ook niet de medewerkers die, trots als ze zijn op hun bedrijf, een extra manier hebben om te laten zien aan familie en vrienden waar ze mee bezig zijn. En ga dan snel voorbij aan hun grapjes over je trillende oogleden, je loensende blik of je vlek op je jasje. Want dat is het allerleukste aan film: het geeft de werkelijkheid weer. Heel anders dan een column.

Richard Bezemer

Hoofdredacteur a&b

Nieuwsbrief

De gratis ab e-nieuwsbrief verschijnt eenmaal per week. Meld u aan en blijf op de hoogte van het laatste nieuws uit de Motion & Control branche.

 

Meld u nu aan!AB nieuwsbrief