Laatste themanieuws:

6 oktober 2011 14:48

Nu of nooit

 '
1/1
"Ik ben blij om te horen dat Feda en VNU inzien dat het nu of nooit is". Deze uitspraak is afkomstig van SEW Eurodrive directeur Ton Verschuren en staat op de site van weer een nieuw beursconcept dat al het zeer uit het verleden moet doen vergeten. Hij sluit de rij in een hele rits directeuren, marketing- en sales managers van het keur van de Nederlandse aandrijf- en besturingswereldje, die allemaal in één zin hun zegje mochten doen.

Als we een persbericht van de beursorganisator mogen geloven wordt dit nieuwe event ‘door diverse stakeholders met open armen ontvangen'. Als ik de testimonials op de website lees had er net zo goed kunnen staan: ‘diverse stakeholders kijken de kat uit de boom', of: diverse stakeholders houden slag om de arm'.

Wat wel duidelijk naar voren komt is dat, ik citeer weer een stakeholder (wat een mooi woord is dat toch) ‘het roer om moet'. Een gotspe als ik al het beurschagrijn van de voorgaande jaren optel.

Vraag is dan: wat gaat er zoal veranderen? In de eerste plaats de naam: deze keer wordt het ‘Industrial Automation & Drives'. En het schijnt allemaal nog beter te passen bij de andere beurzen van de Industriële Week. Verder zijn er heel mooi schuine gangen in het concept van de plattegrond getekend (marketing-taal: door de spinnenwebstructuur zijn alleen toplocaties beschikbaar), wordt de halverlichting uitgedaan waardoor de sfeerverlichting beter tot zijn recht komt, zijn er verspreid over het terrein authentieke aandrijvingen, kun je na afloop van het event voor  € 1,- drinken tijdens het happy hour, dagen de innovatiestraat universiteiten en hogescholen u uit met hun innovaties, zijn er in de verschillende theaters onafhankelijke, niet-commerciële lezingen, enzovoorts, enzovoorts.

Het schijnt nu ook geen beurs meer te zijn, maar een ‘event'. Al moet daar nog wel het een en ander voor gebeuren, want voor de uitwerking van al die plannen wordt aan het einde van het persbericht nog de volgende oproep gedaan: ‘Bedrijven, bezoekers en exposanten, kunnen zich melden met goede ideeën. Samen zorgen we ervoor dat dit wordt gerealiseerd.'

Van die invulling zal veel, zo niet alles afhangen. En dan is het nog afwachten of de bezoeker (de klant!) er op afkomt. Want die komt tot nu toe in het hele plaatje niet of nauwelijks voor. En dat voorspelt niet veel goeds, want die klant loopt niet meer warm voor dergelijke beurzen, of je het licht in de hal nu wel of niet aan laat.

Ik houd hier dan ook een beetje sneu gevoel aan over. Het beeld van een achterhoedegevecht: relatief veel inspanning voor relatief weinig resultaat. Ik kan dan ook maar niet begrijpen dat een brancheclub die innovatie zo hoog in het vaandel heeft staan, zich zo krampachtig blijft vasthouden aan dit ouderwetse instrument: oma kan niet meer hardlopen, ook al geef je haar de duurste en meest flitsende hardloopschoenen. Geef die schoenen aan de jeugd, aan de toekomst.

Richard Bezemer. hoofdredacteur a&b

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
 

Van onze partners meer (3)...

Rollon Lineairtechniek BV

Rotero Holland bv

DIS Sensors

Nieuwsbrief

De gratis ab nieuwsbrief verschijnt eenmaal per week. Meld u aan en blijf op de hoogte van het laatste nieuws.Knop nieuwsbrief

 

Meld u nu aan voor de nieuwsbrief