7 juni 2011 13:13

Tweet, tweet, tweet. mijn redactioneel is af!

Don't tweet when you're drunk. Het is één van de vele tips uit een handzaam boekje van Jeanet Bathoorn, trainer en spreker op het gebied van social media. ‘Get Social, online netwerken voor beginners' heeft zelfs voor de doorgewinterde LinkedInners en twitteraars bruikbare tips te bieden. Want wie heeft zijn profiel helemaal up-to-date? En wie kent de regels van het spel als het om twitteren gaat? Dat zijn er nog niet veel; kijk maar eens in je eigen netwerk(je). Met de enorm snelle opkomst van de social media zie je wel dat er veel mensen aanhaken, maar dat blijft nog te vaak beperkt tot het aanmaken van een profiel, af en toe een uitnodiging accepteren en verder passief de boel de boel laten.

We (de club engineering van MYBusinessmedia) hebben het boekje cadeau gedaan aan de exposanten tijdens de afgelopen beurs ‘Electronics & Automation' in Utrecht. De reacties varieerden van ‘daar doe ik toch niets mee', tot ‘hartstikke leuk, ik ben er zelf ook al mee bezig!' Het mooie van dit boekje is dat het zowel de afwachtende kan enthousiasmeren als de ‘early adopter' snel op weg kan helpen.

Zakelijk gezien staan we nog maar aan het begin van een geheel nieuwe manier van communiceren. Jeanet Bathoorn, zelf idolaat van LinkedIn, geeft aan dat juist via deze tool heel veel te bereiken is. Van het vinden van een nieuwe job tot aan het genereren van leads en scoren van opdrachten. In de groepen zit wat haar betreft de echte netwerkfunctie. Ook daar kan je eenvoudig op het netvlies komen van mensen en bedrijven die met jou of je bedrijf een gemeenschappelijke interesse hebben.

Ik zelf heb het boekje van voor naar achteren (lekker ouderwets!) doorgelezen en heb allerlei goede ‘get social'-voornemens gedaan. Eindelijk eens een foto op die LinkedIn-pagina plaatsen en de situatie van vier jaar geleden actualiseren. En eens iets doen met mijn twitteraccount (te beginnen met opzoeken hoe die ook al weer heette en wat het wachtwoord is).

Gelukkig is onze webredactie een stuk voortvarender op dit gebied. Met A&B zijn we inmiddels te vinden op twitter via @aenb. En ook een LinkedIn-groep zit er aan te komen waarin we intensiever met u, de lezer, willen communiceren. Want daar is het toch allemaal om te doen, die interactie, dat tweerichtingsverkeer. Een spannende weg, met talloze mogelijkheden. Alleen al het gevoel dat ik binnen een paar minuten commentaar op dit commentaar zou kunnen krijgen:

Tweet redactioneel a&b is klaar
See you soon in social space,

Richard Bezemer
Hoofdredacteur A&B en aankomend twitteraar

© Aandrijvenenbesturen.nl