Laatste nieuws:

22 juni 2015 11:27

HBM presenteert eDrive oplossing voor elektrische scheepsaandrijving

HBM Benelux, producent van innovatieve meetapparatuur, is een van de deelnemers tijdens de Electric & Hybrid Marine World Expo, die dinsdag 23 juni in de Amsterdam RAI begint. HBM (stand 8130) vestigt de aandacht op het eDrive-pakket, dat bestaat uit een data-acquisitie module, een power/efficiency-analyzer en een oscilloscoop.

'
1/1
Meer over
Bedrijven

De data-acquisitiemodule is de draagbare GEN3i data- en transient recorder uit de Genesis HighSpeed-serie, die in combinatie met een digitale koppelmeter en temperatuurmetingen een krachtig en integraal test- en analysesysteem voor elektrische motoren vormt.

Electric & Hybrid Marine World Expo

De Electric & Hybrid Marine World Expo (23-25 juni), geeft een overzicht van de nieuwste technologie en systemen voor elektrische en hybride aandrijving van schepen. Het evenement bestaat uit een uitgebreid lezingenprogramma en een expositie van zo´n 130 bedrijven.

Voor de maritieme sector is elektrische aandrijving een uitstekende manier om het transport over water duurzaam te maken; zeker nu binnenkort in veel landen een strenge emissiewetgeving in werking treedt, die een eind moet maken aan luchtvervuiling door scheepsdiesels.

eDrive-pakket

Het eDrive-pakket dat HBM op de Electric & Hybrid Marine World Expo laat zien, is een integrale oplossing voor het meten van vermogen, koppel en toerental. Het complete systeem wordt direct op de elektrische motor geplaatst, terwijl de bediening via een optische Ethernet-interface vanaf de PC kan plaatsvinden.

De gebruikers kunnen continu meetdata opslaan, die afkomstig zijn van achttien kanalen voor het meten van stroom en spanning tot wel 1000 volt; kanalen voor het meten van temperatuur en meetsignalen voor koppel en toerental met een sampling rate tot 2 MS/s.

De koppel- en toerentalsignalen zijn beschikbaar voor metingen aan de mechanische kant met een differentieel of overbrenging. Een powermeter geeft een compleet inzicht in de karakteristieken van de elektrische aandrijving.

Het eDrive-systeem is gebaseerd op een softwareprogramma, dat ontwikkeld is voor metingen aan elektrische motoren en inverters. De resultaten van computerberekeningen voor bijvoorbeeld efficiency kunnen grafisch gepresenteerd worden, waardoor ze snel geverifieerd kunnen worden.

Tijdens de expo wordt door Johannes Teigelkötter, hoogleraar aan de universiteit van Toegepaste Wetenschappen in Aschaffenburg, een lezing verzorgd over dynamische energie- en efficiencymetingen in voortstuwingssystemen van schepen met een elektrische aandrijving.

Deze lezing vindt plaats op 23 juni om 16.10 uur. Teigelkötter gaat in op meet- en berekeningsmethoden voor het testen van de afzonderlijke aandrijvingscomponenten en de wisselwerking van de complete aandrijving.

T40MAR-koppelmeetflens

HBM laat ook de speciale T40MAR-koppelmeetflens zien, die speciaal voor de maritieme sector ontwikkeld is. De T40MAR is samen met de MP60-meetelektronica volgens internationale scheepvaartnormen gecertificeerd voor gebruik in scheepsaandrijvingen. De koppelmeetflens meet koppels tot 400 k.Nm.

De waarden, die het resultaat zijn van het meten van koppel en rotatiesnelheid van de aandrijfas, zijn belangrijke gegevens voor het monitoren en regelen van de aandrijving. Op basis van die waarden kan het regelsysteem afhankelijk van de vaaromstandigheden de meest optimale werking van de motor garanderen. Daardoor kan een aanzienlijke brandstofbesparing bereikt worden.

Ook bij alternatieve aandrijfsystemen zoals dual- en multi-fuel of LNG-motoren kan het systeem overbelasting van de motor voorkomen.

ab op X

Volg ab nu ook op X!

Onze accountnaam is: @aenb