|
26 november 2019 12:08 Pilz verdedigt zich tegen cyberaanvalMidden oktober werd Pilz slachtoffer van een grote cyberaanval. Servers en communicatiesystemen van het in Ostfildern (Duitsland) gevestigde automatiseringsbedrijf werden wereldwijd getroffen. Na vier weken trekt de onderneming een paar eerste conclusies.
Op 13 oktober namen de bewakingssystemen op de webservers van Pilz verdachte activiteit waar, wat later werd geïdentificeerd als een hackeraanval. Onmiddellijk na het ontdekken van de aanval schakelde Pilz alle bedrijfsnetwerken en -servers uit, zowel binnen het bedrijf als erbuiten, om een mogelijke escalatie van de aanval te voorkomen.
Binnen een paar uur na de aanval bracht Pilz de autoriteiten op de hoogte en diende een klacht in. "Wat betreft de aanval zijn we het beste af met de onderzoeksinstanties. We mogen niet veel zeggen over het incident zelf om het lopende onderzoek niet in gevaar te brengen. Dit kunnen we wel zeggen: er zijn geen klant- of leveranciersgegevens gestolen en er is geen virale escalatie van de aanval vastgesteld. En dat is goed nieuws!" zegt managing partner Thomas Pilz. Klantenzorg is topprioriteit
"Het is onze topprioriteit om onze klanten te ondersteunen en het gebruikelijke kwaliteitsniveau te leveren," zegt managing partner Susanne Kunschert. Productie op de Europese sites draait nu weer op hetzelfde niveau als voor de aanval. Voorlopig werken productie en logistiek extra diensten om te garanderen dat leveringen op tijd worden verzonden. De Klantenservice heeft direct contact met klanten wereldwijd. Ervaringen delen en bewustzijn verhogen
Kunschert: "De huidige golf aanvallen tegen ons en vele andere bedrijven laten duidelijk zien dat cybercriminaliteit in toenemende mate een ernstige bedreiging vormt voor de rust en welvaart in ons land. We moeten grote inspanningen leveren om te zorgen dat dit soort georganiseerde misdaad beter bekend wordt en dat bedrijven, organisaties, overheid en politiek in de toekomst nauwer samenwerken om te garanderen dat andere bedrijven en instellingen niet hoeven meemaken wat wij hebben meegemaakt!" Foto's:
© Aandrijvenenbesturen.nl |