20 augustus 2019 10:37
Bosch Rexroth past bij de uitbreiding van Sluis Eefde (Gelderland) een nieuwe hybride aandrijftechniek toe. De nieuwe techniek combineert de voordelen van een elektromechanische lineaire actuator met die van een klassieke hydraulische aandrijving. Het is wereldwijd de eerste toepassing van deze combinatie in de civiele techniek. Werktuigbouwkundige Thomas Wintjes vertelt op Event Efficiënt Aandrijven over dit project
De nieuwe elektrohydraulische aandrijving wordt toegepast bij de cilinders waarmee de sluisdeuren worden bediend. Het gaat om een compleet gesloten systeem: de olie beweegt zich alleen tussen de kamers van elke afzonderlijke cilinder. Hierdoor wordt de toepassing van een groot hydraulisch reservoir overbodig. Dankzij dit compacte concept is een ruimte-verslindende kelder met aggregaat niet nodig. Bovendien is de nieuwe techniek 40 procent efficiënter ten opzichte van traditionele systemen, en draagt de aandrijving zodoende bij aan het minimale energieverbruik van de sluis.
De hybride techniek is een belangrijke stap in de ontwikkeling naar een nieuwe generatie bewegingswerken - denk bijvoorbeeld aan bruggen, sluizen, stuwen, en stormvloedkeringen. Tijdens de lezing zal toelicht worden hoe de nieuwe aandrijftechniek daaraan bijdraagt en functioneert. De efficiëntie en opzet van de aandrijving zijn een enorme sprong vooruit. Dit zegt echter meer over de civiele markt, dan over de techniek.
Bekijk het complete programma van Event Efficiënt Aandrijven
In onderstaande video stelt Bosch Rexroth zich voor:
Dossier Oekraïne op Engineersonline In de nacht van 23 op 24 februari 2022 is Rusland de Oekraïne binnengevallen. Wat is er sindsdien allemaal gebeurd met betrekking op de high tech en Nederlandse industrie? Op collega-website Engineersonline staat een Rusland/Oekraïne-dossier, waarin we de acties, feiten en meningen op een rijtje zetten.
ab op Twitter
Volg ab nu ook op Twitter!
Onze accountnaam is: @aenb