15 november 2018 15:30
De Zwitserse fabrikant van accusystemen ecovolta heeft een gestandaardiseerde Li-Ion tractie-accu ontwikkeld, waarmee elektrische auto’s aanzienlijk voordeliger en sneller in serieproductie kunnen worden gemaakt. Hiermee kunnen fabrikanten ook bestaande of kleinere autoseries snel naar elektromobiliteit ombouwen en kunnen binnen enkele weken prototypes worden gemaakt.
Tot nu toe moesten accupacks voor elk voertuigtype afzonderlijk worden ontwikkeld. De tijd die hiervoor nodig was betekende extra risico's en maakte de productie van elektrische auto's pas vanaf grotere aantallen rendabel. De evoTractionBattery van ecovolta daarentegen is al gecertificeerd als totaaloplossing en kan snel worden ingezet.
De standaardisering verlaagt de kosten per opgeslagen kilowattuur stroom en daarmee de barrières voor de toegang tot de elektromobiliteit. Dit omvat de afmetingen (deels), de vermogensniveaus en de elektronica. Gebruikers van de evoTractionBattery krijgen voor alle accupacks een volledig gedocumenteerde certificering, inclusief de elementaire certificering UN 38.3 voor de transportveiligheid.
Het geïntegreerde accubeheersysteem beschikt over een master slave modus en de batterijen zijn aansloten op een CAN-bus. Hierdoor kunnen de accu's met de overkoepelende besturing gegevens uitwisselen, hetgeen noodzakelijk is voor het efficiënt en veilig functioneren van voertuigen. Ook de beveiligingstechniek, het relais en de voorlading zijn geïntegreerd.
De evoTractionBattery is leverbaar met spanningen van 24 Volt, 48 Volt en 400 Volt alsook capaciteiten van 2,5 kWh tot 15 kWh. Met de willekeurige seriële schakeling tot maximaal 16 accu's en de parallelle schakeling van max. 32 strings zijn accuspanningen van 24 Volt tot 829 Volt en een totale capaciteit van max. ca. 7.600 kWh mogelijk.