11 oktober 2018 13:54
Melexis gaat de Integrated Magnetic Concentrator (IMC) technologie implementeren bij een groot aantal producten in het assortiment van vergrendel- en schakelsensoren. Dat moet voordelen opleveren voor ontwerpers, vooral in veeleisende toepassingen in de automobielsector.
Omdat veel traditionele Hall-effect sensoren alleen gevoelig zijn voor de magnetische flux loodrecht op de IC, kan het nodig zijn om complexe (en dus grote en dure) magnetische structuren op maat te ontwikkelen om de gewenste meting te realiseren.
Met de vergrendel- en schakelsensoren van Melexis is dat niet nodig, omdat die gebruik maken van de magnetische Triaxis-technologie, die het mogelijk maakt om de laterale component van de magnetische flux te meten, zo beweert Melexis.
Door integratie van de IMC-technologie kan nu de snelheidsmeting van motorfietsen op basis van de wielrotatie worden uitgevoerd met behulp van een enkele tweedraads sensor met geïntegreerde condensator en een traditionele magneet. Deze benadering, die gebruik maakt van het laterale veld in plaats van het veld dat loodrecht op de IC staat, zoals bij voorgaande methoden, maakt het werk van de ontwerper gemakkelijker.
Omdat steeds vaker borstelloze gelijkstroommotoren worden gebruikt in een groeiend aantal toepassingen, zoals blowers, koelventilatoren en pompen, is er ook meer behoefte aan een meer geavanceerde regeling. Door integratie van de IMC-technologie is de sensorfunctie beschikbaar in een SMD-component. Dit vereenvoudigt het productieproces en beperkt de benodigde ruimte.