Laatste nieuws:

26 februari 2018 13:00

H55 wil luchtvaart revolutioneren met elektrische aandrijving

H55 wil de luchtvaartindustrie schoner, stiller, veiliger en voordeliger maken door vliegtuigen elektrisch aan te drijven. Het bedrijf heeft hiervoor financiering opgehaald bij de investeringsmaatschappij NanoDimension. Met behulp van deze investering wil H55 zijn elektrische aandrijving voor bestaande vliegtuigen verder ontwikkelen en werken aan nieuwe luchtvaartoplossingen als vliegende auto's, drones en Vertical Take-Off and Landing (VTOL) vliegtuigen.

De aEro1 van H55 (beeld: H55)'
De aEro1 van H55 (beeld: H55)
1/1
Meer over
Bedrijven
H55 is opgericht door André Borschberg in samenwerking met Sébastien Demont en Gregory Blatt. Borschberg is bestuursvoorzitter van H55, terwijl Demont de rol van CTO en Blatt de functie van Head of Business Development op zich neemt. H55 profiteert van de technologische kennis van Solar Impulse, een bedrijf dat twee elektrische vliegtuigen heeft ontwikkeld en hiermee de wereld is rondgevlogen, waarbij in totaal 42.000 kilometer werd afgelegd. Solar Impulse is mede opgericht door Borschberg. 

Revolutie 

Het drietal verwacht met behulp van elektrische aandrijving een revolutie in de luchtvaartindustrie te kunnen veroorzaken. De oprichter stellen dat elektrische aandrijving een antwoord biedt op alle uitdagingen van en kritiekpunten op traditionele vliegtuigen met een verbrandingsmotor. Denk hierbij aan geluidsproductie, vervuiling, hoge (onderhouds)kosten en veiligheid. H55 wil elektromotoren niet alleen inzetten om vliegtuigen aan te drijven, maar ook voor het stabiliseren van vliegtuigen. Elektromotoren zijn volgens de oprichters van H55 hiervoor zeer geschikt, aangezien de motoren direct reageren op elektrische spanning. 

Borschberg stelt dat elektrische luchtvaart de manier waarop we leven en bewegen zal drastisch zal verbeteren. "Nieuwe concepten die alleen mogelijk zijn met elektrische aandrijving, zullen vliegtuigen in staat stellen stil en verticaal op te stijgen en te landen. Stelt u zich op het dak van een gebouw in te stappen in een elektrisch vliegtuig, dat u in minder dan tien minuten naar de andere kant van de stad kan brengen zonder impact op het milieu of de kosten per kilometer van een auto", aldus Borschberg. 

Proefvlucht met tweede elektrische vliegtuig

H55 heeft zijn eerste generatie beheersysteem voor elektrische aandrijvingen al ontwikkeld, waarbij het bedrijf steun heeft gekregen van het Swiss Federal Office Civil Aviation en de Ark Foundation of the Canton of Valais. Ook heeft het bedrijf de aEro1 ontwikkeld, een gecertificeerd experimenteel demonstratievliegtuig dat inmiddels meer dan 50 uur heeft gevlogen. H55 werkt momenteel aan zijn tweede elektrische vliegtuig, dat twee uur aaneengesloten op de ingebouwde accu's moet kunnen vliegen. Proefvluchten met dit vliegtuig gaan naar verwachting in de zomer van 2018 van start. 

ab op X

Volg ab nu ook op X!

Onze accountnaam is: @aenb