15 februari 2018 11:53

Servobekabeling in het zonnetje

Het doel: in dit voorjaar het wereldrecord verbreken van een Australisch team voor de snelste doortocht van de Simpson woestijn met een voertuig op zonne-energie in het voorjaar van 2018. Met een zonnebuggy.

Igus sponsort de buggy als onderdeel van de Young Engineers Support (Y.E.S.)

Het record staat nu nog op vier dagen, 21 uur en 23 minuten. De studenten van de Hogeschool van Bochum moeten de afstand van 360 kilometer langs de ‘French line' van Purni Bore naar Birdsville dus sneller af zien te leggen met hun Solar Buggy die daarvoor over 2,5 m2 aan zonnecellen beschikt.
Alle componenten van de Solar Buggy moeten bestand zijn tegen de zware omstandigheden in de woestijn en tegelijkertijd een gering gewicht hebben. Dit geldt in het bijzonder voor de geïnstalleerde Chainflex-servokabels van Igus. Ze worden gebruikt om de motorbesturingen aan te sluiten op de elektromotoren, voor het aandrijven van het voertuig en voor de interne bekabeling van de contactor-relais.

Speciaal ontwerp

De servokabels in de Solar Buggy hebben een speciaal aderontwerp, dat een hoog stroomdragend vermogen waarborgt en bestand is tegen zware mechanische belastingen als gevolg van beweging en trilling, zodat er geen onderbrekingen zijn in de stroomtoevoer. "De kabels zijn afgeschermd, bieden DC- en AC-spanning en zijn elektromagnetisch beschermd tegen externe invloeden," legt Kay Bollerhof van het Solar Buggy team uit. "Vanwege hun robuustheid zijn ze ideaal geschikt voor de thermische en mechanische belasting in Australië." Oorspronkelijk zijn de kabels ontworpen voor gebruik in kabelrupsen. In het geval van de Solar Buggy, zijn de geselecteerde servokabels CF270.UL.350.01.D, bestand tegen buigradii tot 7,5xd. Dankzij de PUR-buitenmantel zijn ze oliebestendig, halogeen- en siliconenvrij en vlamvertragend.

Foto's:

Servobekabeling in het zonnetje

De servokabels in de Solar Buggy hebben een speciaal aderontwerp.

© Aandrijvenenbesturen.nl