24 november 2017 06:48

Praktijkonderwijs krijgt impuls door roulerend uitleensysteem

Veel Nederlandse maakbedrijven maken zich zorgen over het gebrek aan goed opgeleid technisch personeel. Van Lente Systeemintegratie uit Deventer paste een systeem uit de deeleconomie toe en ging voor de oplossing terug naar de schoolbanken om de bron te verbeteren; het praktijkonderwijs.

 

Van verouderd naar het nieuwste

Veel technische praktijkstudenten werken op school met verouderde materialen en met gereedschappen die in de praktijk niet worden gebruikt. Hier begint de mismatch met de arbeidsmarkt al bij de start. Hierdoor ontstond het idee om samen met verschillende leveranciers praktijkmateriaal samen te stellen voor scholen. “In deze gesponsorde pakketten zitten de nieuwste technische materialen, gereedschappen maar ook lesmateriaal van nu”, aldus Paul Christenhusz, praktijkbegeleider van de Van Lente Academie. “Studenten leren daardoor op school werken met de nieuwste materialen en gereedschappen en komen uiteindelijk beter voorbereid op de arbeidsmarkt.”

Iedereen wint met delen

De pakketten worden in een roulerend uitleensysteem aan technische scholen beschikbaar gesteld. De scholen kunnen op deze manier tegen een fractie van de kosten een enorme kwaliteitsimpuls geven aan de praktijkopleiding. De praktijk wordt beter nagebootst, opdrachten zijn interessanter en de materiaalsponsoren krijgen bekendheid bij jonge technici. Iedereen wint.

 

Het idee past erg goed bij de maatschappelijke ontwikkeling dat je als persoon of bedrijf niet alles zelf hoeft te bezitten, maar door samenwerken en delen kunt komen tot duurzame alternatieven. Dit gedachtegoed heeft de afgelopen jaren prachtige succesvolle online platformen opgeleverd zoals SnappCar, Thuisafgehaald, Peerby en Airbnb. Gelukkig is het offline ook goed toepasbaar voor een bedrijf als Van Lente in samenwerking met vele materiaalsponsoren.

Van 20 leerlingen naar een sociale strategie en beter onderwijs

Het gebrek aan praktische vaardigheden van stagiairs en schoolverlaters werd bij Van Lente al geruime tijd onderkend. Om de leerlingen beter op weg te helpen richtte Van Lente Systeemintegratie in 2008 al de Van Lente Academie op. Deze erkende bedrijfsschool ondersteunt jongeren bij het doorlopen van hun stages, praktijkopleidingen en afstudeertrajecten. Door het nauwe contact met praktijkdocenten van o.a. het Deltion College, het Graafschap College, Aventus en het ROC van Twente is bekend waar de behoefte ligt aan opdrachten, materialen en gereedschappen. De kennis van het eigen personeel van Van Lente wordt gebruikt voor het maken van pakkende praktijkopdrachten. Deze opdrachten worden inmiddels ook aangeboden als lesmateriaal voor het onderwijs. Hierdoor kan Van Lente Systeemintegratie niet alleen zelf 20 leerlingen per jaar opleiden, maar ook op regionaal niveau 2300 leerlingen uitdagen met vernieuwende technische opdrachten.

 

“We krijgen vaak de vraag of het ook loont om dit te doen als bedrijf”, aldus Cor de Best, Directeur Van Lente. “Ik geloof dat we als bedrijf ook een sociaal maatschappelijk gezicht horen te hebben. Wij helpen hiermee iedereen in onze bedrijfsketen en daarnaast helpt het ons op de lange termijn ook aan de juiste studenten en nieuwe collega’s. Dit alleen al vertegenwoordigt ook een waarde die loont. De door ons gebruikte methode is goed toe te passen en hoeft niet alleen een succes voor de technische installatiebranche te zijn.” Van Lente Systeemintegratie hoopt ook andere bedrijven te inspireren om een concrete bijdrage te leveren aan een nieuwe generatie enthousiaste vakkrachten.

Foto's:

Praktijkonderwijs krijgt impuls door roulerend uitleensysteem

© Aandrijvenenbesturen.nl