Als een van de toonaangevende suiker- en levensmiddelenbedrijven in Europa geeft het Südzucker AG-concern voorrang aan kwaliteit. Om ervoor te zorgen dat dit in zijn producten tot uiting komt, maakt het concern gebruik van moderne, technische systemen en betrouwbare geautomatiseerde processen.
Dit geldt van het productieproces over de intra logistieke processen – waarbij de op europallets geladen suikerzakken en -emmers uit de opslag in het hoogbouwmagazijn worden gehaald – tot en met de belading van de vrachtwagens die op het laadperron aanmeren. Dit wordt mogelijk gemaakt door competente partners zoals de sensorspecialisten Leuze. In samenwerking met Südzucker werd een efficiënte veiligheidsoplossing op maat gemaakt voor de specifieke toepassing van het bedrijf.
Van de biet naar het hoogbouwmagazijn
Op weg naar de suiker moet een biet eerst verschillende stadia doorlopen. De eerste daarvan is het weegproces. Zoals bij alle interne processen geldt ook bij het lossen de regel "veiligheid eerst". Dit wordt gewaarborgd door meerdere door Leuze geïnstalleerde MLD-veiligheidssensoren. Deze sensoren maken deel uit van het veiligheidsconcept dat door Leuze voor Südzucker is ontwikkeld. Tijdens een suikercampagne worden de zeven suiker-"torens" op het fabrieksterrein van Südzucker gevuld. Deze torens dienen als silo’s en bevatten de volledige voorraad tot de volgende oogst.
Opslag van zakken en emmers met goederen
Het hoogbouwmagazijn van de fabriek in Ochsenfurt is enorm: het biedt meer dan 72.000 opslagplaatsen. In de zeven gangen kunnen tot 6000 europallets worden ondergebracht, waarop zakken en emmers worden opgeslagen. De verpakte goederen in het hoogbouwmagazijn zijn al met stretchfolie op de europallets vastgezet om de goederen tijdens het transport te beschermen. Gemiddeld duurt een volledige omloop van de magazijnvoorraad niet meer dan vier weken.
De risico’s van het overslagstation en het vervoer van de goederen
Afhankelijk van de hoeveelheid goederen die uit de opslagplaats worden gehaald, vertrekken dagelijks tussen 10 en 25 vrachtwagens met suiker uit de fabriek te Ochsenfurt. De bestelde europallets komen aan het einde van de logistieke keten aan via rollenbanen: een vijfsporige zwaartekrachtbaan die met pallets wordt geladen door een dwarstransporteur. De vijf rollenbanen van de zwaartekrachtbaan staan vlak naast elkaar. De te transporteren europallets die geschikt zijn voor transport, worden rechtstreeks op de zwaartekrachtbaan overgebracht en naar hun transferpunt getransporteerd. De magazijnlogistiek bepaalt welke van de vijf transportbanden wordt aangestuurd door het invoeren van de desbetreffende order. Europallets die nog niet geschikt zijn voor transport, worden op een aparte foliewikkelaar gezet voordat zij worden aangevoerd. Dit proces wordt beveiligd door MLD-Inloopbeveiligingen van Leuze. Hier worden deze pallets voor transport in folie verpakt, zodat ook zij op hun europallet worden vastgezet. Wanneer de pallets het einde van het licht hellende transportsysteem bereiken, worden ze door mechanische remmen tot stilstand gebracht. De diepladers nemen de pallets op het overlaadpunt op, transporteren ze naar de aangedokte vrachtwagens en laden ze direct.
Transportsysteem met meerdere sporen efficiënt beveiligd
De toegangsbeveiliging van het vijfsporige pallettransport uit de opslag bij Südzucker wordt nu uitgevoerd door twee verticale Leuze RSL 400 veiligheidslaserscanners. Samen vormen ze een verticaal beschermingsveld dat alle sporen afdekt. Het veiligheidssysteem ontvangt van de besturing de informatie over het spoor waarop de pallet wordt uitgevoerd en past de beschermingsvelden van de twee laserscanners kort voor de passage van de pallet dienovereenkomstig aan. Indien een pallet het overzetstation nadert om afgenomen te worden, wordt de systeembesturing hiervan op de hoogte gebracht en wordt een beschermingsveld ter grootte van de pallet en op het overeenkomstige punt gedeactiveerd. Na het passeren van de pallet worden de beschermingsvelden van de veiligheidslaserscanners weer op hun oorspronkelijke grootte ingesteld en daarmee wordt het transportgebied weer volledig "afgesloten". Op deze manier is een gaten loze veiligheid tijdens de transportcycli gegarandeerd. Deze oplossing garandeert ook een hoge betrouwbaarheid en beschikbaarheid. Het veiligheidssysteem heeft geen extra signalen nodig, bijvoorbeeld van muting-sensoren. Dit betekent dat er ook geen systeem gerelateerde structurele beperkingen zijn. De oplossing is sabotagebestendig en ideaal voor het achteraf inbouwen in bestaande systemen: De twee veiligheidslaserscanners worden aangestuurd door de eigen voorgeprogrammeerde compacte veiligheidsbesturingen en worden via tweekanaals veiligheidsuitgangen in het systeem geïntegreerd. Eventueel noodzakelijke softwareaanpassingen voor de besturing en de configuratie van de veiligheidsvelden van de laserscanners zijn eenvoudig uit te voeren, naar keuze ook als Leuze-service voor de betreffende toepassingsvereisten.