Laatste nieuws:

ALPHEN A/D RIJN, 24 juli 2017 10:43

App meet lichaamstrillingen heftruckchauffeurs

Jungheinrich komt met een gratis app, waarmee eigenaren van heftrucks en magazijntrucks zelf kunnen inschatten of de trillingsbelasting voor hun heftruckchauffeurs boven de wettelijke norm uitkomt. Een beoordeling van de trillingsbelasting kan onderdeel zijn van de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E), die bedrijven met personeel moeten uitvoeren.

Met de gratis app van Jungheinrich kunnen eigenaren van heftrucks en magazijntrucks zelf inschatten of de trillingsbelasting voor hun heftruckchauffeurs boven de wettelijke norm uitkomt. '
Met de gratis app van Jungheinrich kunnen eigenaren van heftrucks en magazijntrucks zelf inschatten of de trillingsbelasting voor hun heftruckchauffeurs boven de wettelijke norm uitkomt.
Rechts
1/2

Jungheinrich biedt al langer metingen van de trillingsbelasting aan. Met de app wordt het mogelijk om kosteloos zelf een eerste inschatting te maken. De app toont direct na afloop een indicatie van de trillingswaarden en kan een basisrapportage van de meting naar de eigen mailbox mailen.

De trillingsapp hoeft niet te worden geïnstalleerd op de telefoon. Ze werkt via internet en functioneert op iedere smartphone of tablet die is uitgerust met een gyroscoopfunctie. De meeste Android, Apple en Windows smartphones beschikken over deze functie. Gebruikers hoeven enkel naar de speciale website te gaan om de app uit te voeren.

Gezondheidsrisico's

Trillingen en schokken van een heftruck of magazijntruck vormen een gezondheidsrisico voor de bestuurder. Ze kunnen zelfs blijvende schade veroorzaken. Al sinds juli 2005 moet elke werkgever weten aan welke mate van trillingen hij zijn personeel blootstelt. Deze informatie moet samen met de duur van de blootstelling worden opgenomen in de verplichte Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E).

Jungheinrich voert in opdracht ook professionele metingen met geijkte apparatuur uit. Bij zo'n meting ontvangen gebruikers een uitgebreide rapportage die één op één kan worden opgenomen in de RI&E. In de rapportage doet de adviseur van de truckfabrikant tevens aanbevelingen voor een Plan van Aanpak.

'Kleine' maatregelen

Vervanging van materieel of herstructurering van de werkzaamheden zijn niet de enige oplossing. In veel gevallen kan de blootstelling al effectief worden teruggebracht tot een acceptabel niveau door een combinatie van ‘kleine' maatregelen, zoals:

  • Consequente instelling van de stoel op het gewicht van de chauffeur.
  • Aanpassing van de banden-/wielsoort aan de omstandigheden.
  • Montage van een stikstofdemper op de mast die de vorkbeweging egaliseert.
  • Verwijderen van drempels, repareren van gaten en opruimen van afval op de vloer.
  • Aanpassen van de routing over gladdere ondergronden.
  • Begrenzen van de maximale rijsnelheden.
  • Revisie van materieel; rammelende masten en assen verergeren de belasting.
  • Vaker afwisselen van chauffeurs, zodat de duur van de blootstelling verkort wordt.
  • Training van chauffeurs voor een meer gelijkmatig rijgedrag.

bron: Jungheinrich

ab op X

Volg ab nu ook op X!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (5)

19 maart 2024 - Messe Stuttgart
LogiMAT
20 maart 2024 - Antwerpen
Maintenance
26 maart 2024 - de Basiliek, Veenendaal
Industrial Ethernet event
26 maart 2024 - Brussels Expo
Machineering
22 april 2024 - Deutsche Messe, Hannover
Hannover Messe

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden