Laatste nieuws:

RUCPHEN (NB), 12 juli 2017 14:58

Dempers voorkomen schade aan sluis Maasbracht

Na de aanvaring met een zwaar vrachtschip dit voorjaar vertoonde de stootbalk van de sluis in het Limburgse Maasbracht een flinke scheur. Gelukkig werd door de aanwezige sluisdempers van ACE Stoßdämpfer erger voorkomen. De veiligheidsdempers, ter bescherming van de achterliggende sluisdeuren, leidden de krachten die vrijkwamen door de aanvaring veilig weg.

De stootbalk van de sluis in Maasbracht na aanvaring door een vrachtschip.'
De stootbalk van de sluis in Maasbracht na aanvaring door een vrachtschip.
Rechts
1/2

Wat op papier grondig werd uitgedacht, bleek ook in de praktijk succesvol. De ACE-experts in de Benelux, Ralf Küppers en Han Titulaer, waren tegelijk trots en opgelucht toen ze hoorden over de aanvaring bij de sluis in Maasbracht.

Opgelucht omdat zowel op het schip als aan op e wal niemand door de aanvaring gewond is geraakt. Trots omdat de veiligheidsdempers schade aan de sluisdeuren hebben voorkomen. De klant, bouw- en staalbedrijf Mourik Limburg en ACE zijn blij dat de veiligheidsmaatregelen hun nut hebben bewezen

Veiligheidsmaatregel

De gehele constructie heeft de averij goed doorstaan. Sinds de renovatie van de sluis, zo'n zeven jaar geleden, deed zich nog niet eerder een dergelijke aanvaring voor. De nieuwe stootbalkconstructies die destijds werden gemonteerd, moesten berekend zijn op een aanvaring met zwaar beladen schepen (4.000 ton), met een aanvaarsnelheid van maximaal 0,5 m/s (1,8 km/u).

Schade aan de sluisdeuren zou een ware ramp betekenen: het water in de sluis zou ongecontroleerd 12 meter naar beneden kunnen stromen. Om de sluisdeuren te beschermen, werd een stootbalk geplaatst. Deze stootbalk werd voorzien van grote veiligheidsdempers van de demperspecialist.

Op maat gemaakte sluisdempers

Bij het plaatsen van de sluisdempers werd rekening gehouden met mogelijk optredende waterslag. Dit hydraulische verschijnsel doet zich voor wanneer door stromend water een sterke mechanische druk ontstaat. De sluisdempers moesten in staat zijn om krachten van 500.000 Nm op te vangen, wat neerkomt op dempers van buitengewoon grote omvang.

De door ACE speciaal op maat gemaakte veiligheidsdempers zijn liefst 2.649 mm lang, hebben een buitendiameter van 200 mm en een eigen massa van 320 kg. Daarnaast heeft de hydraulische demper een geoptimaliseerde karakteristiek, een vaste aanslag en een slaglengte van 800 mm. Na een aanvaring hebben deze sluisdempers 3,5 s nodig voor het overbruggen van de slaglengte van 80 cm.

Met behulp van stikstof accumulatoren keren de dempers weer terug in de uitgangspositie, zodat deze opnieuw bescherming bieden tegen een volgende aanvaring. De dempers zijn aan weerszijden loodrecht op de stootbalken in de sluiswanden aangebracht.

Reparatie

Om de sluis zo snel mogelijk weer in gebruik te kunnen nemen, moest de beschadigde stootbalk worden vervangen. Om deze te kunnen plaatsen, was een tijdelijke demontage van de veiligheidsdempers van ACE noodzakelijk.

Han Titulaer leverde de benodigde instructies voor het gecontroleerd verwijderen van de stikstof, het demonteren van de dempers en het opnieuw inbouwen van de dempers na reparatie van de stootbalk. Na een laatste inspectie van de dempers door ACE zijn aannemer en demperleverancier er van overtuigd dat de constructie de komende zeven jaar net zo goed dienst doet als in de eerste zeven jaar.

bron: ACE Stoßdämpfer

ab op X

Volg ab nu ook op X!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (5)

19 maart 2024 - Messe Stuttgart
LogiMAT
20 maart 2024 - Antwerpen
Maintenance
26 maart 2024 - de Basiliek, Veenendaal
Industrial Ethernet event
26 maart 2024 - Brussels Expo
Machineering
22 april 2024 - Deutsche Messe, Hannover
Hannover Messe

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden