AMSTERDAM, 26 juni 2017 10:19

Mogelijkheden voorspellend onderhoud nog niet volop benut

De afgelopen maanden hebben PwC en Mainnovation, in samenwerking met Kantar TNS, onderzoek gedaan waar bedrijven momenteel staan op het gebied van voorspellend onderhoud en waar ze in de nabije toekomst denken te staan. Het onderzoek is uitgevoerd onder 280 bedrijven in Nederland, Duitsland en Belgiƫ.

Om te kunnen beoordelen waar bedrijven zich bevinden, maakten de onderzoekers onderscheid in vier niveaus van volwassenheid met betrekking tot voorspellend onderhoud. Naarmate bedrijven op een hoger niveau komen, is er een toename te zien van de hoeveelheid data die ze gebruiken om fouten te voorspellen.

Niveau vier omvat het toepassen van de kracht van machine learning technieken om duidelijke patronen in grote hoeveelheden data te identificeren en nieuwe, praktische inzichten te genereren om zo de betrouwbaarheid van assets te verbeteren. We noemen dit ook wel 'Predictive Maintenance 4.0'. PdM 4.0 biedt bedrijven de kans om tot nu toe onvoorspelbare fouten te voorspellen.

Belangrijkste bevindingen

Het onderzoek laat zien dat tweederde van de respondenten nog steeds op volwassenheidsniveau één of twee zit. Slechts 11% heeft al niveau 4 bereikt. De middelen, competenties en tools die respondenten gebruiken, passen bij hun volwassenheidsniveau. Geschoolde technici, standaard software-instrumenten en onderhoudslogboeken spelen een dominante rol in hun huidige voorspellende onderhoudsprocessen.

Slechts een paar bedrijven maakt al gebruik van de mensen en tools die nodig zijn voor PdM 4.0: betrouwbaarheidsingenieurs en data wetenschappers, statistische softwarepakketten en externe databronnen.

Daarnaast komt uit het onderzoek naar voren dat de respondenten vrij ambitieus zijn om hun niveau in voorspellend onderhoud te verbeteren. Ongeveer één op de drie bedrijven verwacht binnen vijf jaar in een of andere vorm PdM 4.0 te gebruiken.

De onderzoekers concluderen dat PdM 4.0 algemeen wordt erkend als potentiële verbetering ten opzichte van de huidige onderhoudspraktijken, maar dat de markt nog steeds in een vroeg stadium verkeert met oog op het omarmen van deze technologie.

Geen puur technische uitdaging

Verbetering van de beschikbaar is de belangrijkste reden waarom de respondenten plannen hebben voor PdM 4.0. Andere belangrijke redenen hebben betrekking op andere traditionele ‘value drivers' in onderhoud- en assetbeheer, zoals kostenreducties, levensduurverlenging van oudere assets en het reduceren van veiligheids-, gezondheids-, milieu en kwaliteitsrisico's.

Respondenten hebben ook een aantal kritische succesfactoren geïdentificeerd voor implementatie van PdM 4.0. De beschikbaarheid van data werd meestal genoemd als een kritische succesfactor, gevolgd door technologie, budget en cultuur.

De onderzoekers concluderen dat bedrijven in dit vroege stadium van het levenscyclus van PdM 4.0 nog steeds aanzienlijke technische belemmeringen zien voor de implementatie ervan. Zij erkennen echter dat implementatie van PdM 4.0 geen puur technische uitdaging is.

bron: PWC

Foto's:

Mogelijkheden voorspellend onderhoud nog niet volop benut

De onderzoekers onderscheiden vier niveaus van volwassenheid met betrekking tot voorspellend onderhoud. Slechts 11% heeft al het hoogste niveau 4 bereikt.

© Aandrijvenenbesturen.nl