Laatste nieuws:

HANNOVER, 20 mei 2017 14:27

Drone helpt bij nieuwe fabriekslay-out

Fabrieken moeten in de toekomst sneller worden geoptimaliseerd, en het Institut für Integrierte Produktion Hannover (IPH) werkt daar hard aan. In de toekomst zou een vliegende robot de fabriek in kaart moeten kunnen brengen. (IPH) werkt daar hard aan. In de toekomst zou een vliegende robot de fabriek in kaart moeten kunnen brengen. Voor het onderzoeksproject 'Instant Factory Maps' zoeken de onderzoekers nog partners uit de industrie.

Drones met camera's zoals deze moeten in de toekomst het in kaart brengen van fabrieken vereenvoudigen en versnellen.'
Drones met camera's zoals deze moeten in de toekomst het in kaart brengen van fabrieken vereenvoudigen en versnellen.
1/1

Tot nu toe duurde het weken of zelfs jaren om alleen al de lay-out van een fabriek vast te leggen. Daarbij worden alle machines, magazijnstellingen en gangen opgemeten en gedetailleerd op een kaart vastgelegd.

Veel fabriekslay-outs zijn historisch zo gegroeid, maar met de tijd worden de processen daar niet efficiënter van. Er kon veel worden geoptimaliseerd, maar vooral kleine en middelgrote bedrijven kijken op tegen de inspanning.

Alleen al de voorbereiding is enorm tijdrovend. De complete fabriekshal en het magazijn moet met de hand worden opgemeten en vervolgens ingevoerd in een computermodel. Pas dan kan de eigenlijke optimalisatie beginnen.

Drone als meetinstrument

In de toekomst moet een drone de fabriekslay-out vanuit de lucht bepalen. 3D camera's of laserscanners aan boord meten de complete fabriekshal op. De data worden aansluitend op een computer verwerkt en geanalyseerd. Machines, hoogbouwmagazijnen en gangen worden automatisch herkend en ingetekend. Uit de data ontstaat uiteindelijk een driedimensionaal model dat direct kan worden bewerkt, bijvoorbeeld in een CAD-programma.

Een lay-out kan hierdoor in enkele uren worden vervaardigd, in plaats van na een moeizaam proces van enkele weken. Dat komt vooral kleine en middelgrote ondernemingen van pas, die hun productie efficiënter willen inrichten maar niet veel tijd en geld kunnen investeren.

Het IPH wil de nieuwe technologie ook zelf benutten. Met de geautomatiseerde lay-outbepaling kan het instituut zijn diensten in de toekomst goedkoper aanbieden en zijn klanten in kortere tijd resultaten laten zien.

Maar eerst moeten de onderzoekers nog twee flinke hindernissen nemen. Op de eerste plaats moet de drone op elk moment exact zijn positie kunnen bepalen. In de openlucht gebeurt dat met GPS, maar dat werkt niet in gesloten ruimten.

Positiebepaling

Hiervoor moeten de onderzoekers dus nieuwe technologie ontwikkelen. Voor de oriëntatie kan bijvoorbeeld een radiozender dienen, waarmee de drone via WLAN is verbonden. Als deze op een vaste plaats in de fabriek staat, kan de positie van de drone uit de afstand en de hoek met de zender worden berekend. Ook zou het mogelijk zijn de drone te voorzien van versnellingsopnemers en zo te berekenen in welke richting het vaartuig beweegt.

Een derde mogelijkheid is locatiebepaling via een zogeheten SLaM-algorithme: Simultaneous Localization and Mapping. De drone filmt de fabriekshal, stelt uit de beelden een kaart samen en herkent op die kaart zijn eigen positie. Mobiele robots kunnen dit al; de wetenschappers moeten alleen nog onderzoeken of de plaatsbepaling in deze toepassing voldoende nauwkeurig is.

Algoritme

Op de tweede plaats moet een algoritme de beelden juist interpreteren, dus betrouwbaar herkennen wat een machine is en wat bijvoorbeeld een magazijnstelling. Voor dit doen werken de onderzoekers aan software voor de dataverwerking. Tot op heden zijn er alleen algoritmes die uit meerdere afzonderlijke opnamen een driedimensionaal beeld kunnen samenstellen. Ze kunnen de beelden echter nog niet interpreteren.

Het IPH wil een algoritme ontwikkelen dat leert uit ervaring. Bij de eerste fabriekslay-outs die met de drone werden bepaald, zal een deskundige nog machines en magazijnstellingen markeren. Het algoritme herkent daarin monsters en zal snel in staat zijn de data automatisch te interpreteren.

Om het algoritme aan te leren zoekt het instituut productiebedrijven de lay-outbepaling per drone willen uitproberen en bereid zijn de resultaten de testen en te corrigeren. Ook bedrijven die drones bouwen, er mee werken of zich bezig houden met beeldverwerking, kunnen aan het onderzoeksproject deelnemen. Het project moet twee jaar gaan duren en wordt gefinancierd door het Bundeswirtschaftsministerium.

bron: Institut für Integrierte Produktion Hannover

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Pilz Nederland

EUCHNER (Benelux) BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Bege Aandrijftechniek BV

Rotero Holland bv

Rollon Lineairtechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (34)

6 september 2017 - Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam – WPC
10 jaar Platform Schone Scheepvaart
12 september 2017 - Hilvarenbeek, Hilvaria Studio’s
AluminiumNext
13 september 2017 - Garching (D), FZG, TU München
7th International Conference on Gears 2017
19 september 2017 - Hardenberg - Evenementenhal
Technische Industriële Vakbeurs
21 september 2017 - Vianen, Pilz Nederland
Vrouwen in de techniek
21 september 2017 - Veldhoven, *techniekHuys
ROS-Industrial
26 september 2017 - Gorinchem - IMC Test & Measurement
IMC Test & Measurement Days
27 september 2017 - Coventry (UK), Windmill Village Hotel
FLIR International User Conference

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden