Laatste nieuws:

TWICKENHAM (VK), 6 april 2017 11:41

Engelse remmen voor Chinese schepenliften

De Jangtsekiang in China, met zijn netwerk van meer dan 700 zijrivieren, fungeert als afwatering voor een vijfde van het landoppervlak en een derde van de bevolking woont nabij het stroomgebied. Door China's snelle economische groei komt het netwerk steeds meer onder druk te staan omdat landbouw, industrie en ecologie strijden om de hulpbronnen. Als reactie op die druk is China bouwt op indrukwekkende schaal stuwdammen en schepenliften. Twiflex speelt een rol bij die schepenliften.

De Gaobazhou-stuwdam aan de Qing nabij Yidu in de provincie Hubei is meer dan 400 m breed en 80 m hoog. '
De Gaobazhou-stuwdam aan de Qing nabij Yidu in de provincie Hubei is meer dan 400 m breed en 80 m hoog.
Rechts
1/2

China probeert de strijd te beslechten met een ambitieus beleid op het gebied van waterkrachtenergie. Om te kunnen voorzien in de stijgende vraag naar energie voor woningen en fabrieken in de regio (en ter ondersteuning bij het uitfaseren van kolencentrales) bouwt China een reeks grote waterkrachtcentrales langs het netwerk van de Jangtsekiang.

De Drieklovendam met een capaciteit van 22.500 MW is slechts één onderdeel van een veel groter plan met honderden stuwdammen, waarvan er een aantal nog in aanbouw is. In 2015 produceerde China meer dan 1.126 TWh aan waterkrachtenergie, meer dan tien keer de totale elektriciteitsproductie van het Verenigd Koninkrijk.

Schepenliften

Met goed beheerde stuwdammen kan de diepte van rivierkanalen geregeld worden en de impact van overstromingen beperkt blijven. Maar wil de Jangtsekiang als hoofdtransportader behouden blijven, dan moeten schepen de stuwdammen kunnen passeren.

Een van die dammen is de Gaobazhou-stuwdam aan de Qing nabij Yidu in de provincie Hubei. Deze stuwdam is meer dan 400 m breed en 80 m hoog. Om vaartuigen toegang te verschaffen tot de bovenloop van de Qing, hebben de ingenieurs van de dam een scheepslift gebouwd voor vaartuigen met een waterverplaatsing van maximaal 300 ton.

Schepen moeten aan de voet van de dam een tank in varen. Achter het vaartuig sluiten waterdichte poorten, waarna een 300 kW hijswerktuig de gehele tank 40 m heft tot aan het waterniveau aan de bovenkant van de dam. De tank wordt opgeheven met acht hijswerktuigen, aangedreven door vier 75 kW motoren. De hijswerktuigen moeten in totaal een last van 536 ton heffen: de volle tank van 1.560 ton minus het tegenwicht van 1.024 ton.

Remmen zorgen voor veiligheid

Elke motor is uitgevoerd met een Twiflex VCS mk-III bedrijfsrem, die geleidelijk wordt aangehaald om de hijswerktuigen soepel tot stilstand te brengen aan het einde van hun verplaatsing. Zodra de tank is gestopt, worden secundaire Twiflex VMS-2 remmen met volle kracht geactiveerd om de tank op zijn plek te houden tijdens het laden en lossen. Veerdruk zorgt ervoor dat beide remtypes dicht blijven (remmen) en bij hydraulisch activeren opengaan.

Omdat China elke laatste druppel energie en transportcapaciteit uit zijn rivieren wil persen, zullen scheepsliften zoals die bij de Gaobazhou-stuwdam steeds vaker onderdeel worden van de infrastructuur van het land. Door samen te werken met ervaren leveranciers van technische oplossingen zoals Twiflex, kunnen de Chinezen werken aan waterkrachtenergie zonder dat het ten koste gaat van het transportnetwerk van de rivier.

Twiflex wordt in Nederland vertegenwoordigd door Intertech in Zeewolde.

bron: Twiflex Ltd.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Rotero Holland bv

Pilz Nederland

Rollon Lineairtechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Bege Aandrijftechniek BV

EUCHNER (Benelux) BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (34)

6 september 2017 - Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam – WPC
10 jaar Platform Schone Scheepvaart
12 september 2017 - Hilvarenbeek, Hilvaria Studio’s
AluminiumNext
13 september 2017 - Garching (D), FZG, TU München
7th International Conference on Gears 2017
19 september 2017 - Hardenberg - Evenementenhal
Technische Industriële Vakbeurs
21 september 2017 - Vianen, Pilz Nederland
Vrouwen in de techniek
21 september 2017 - Veldhoven, *techniekHuys
ROS-Industrial
26 september 2017 - Gorinchem - IMC Test & Measurement
IMC Test & Measurement Days
27 september 2017 - Coventry (UK), Windmill Village Hotel
FLIR International User Conference

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden