Laatste nieuws:

OBERHACHING (DUITSLAND), 13 februari 2017 13:27

Evinci Pike I: Veni, vidi, eVinci

Volgens eVinci Mobility kun je op hun Pike I ook gewoon fietsen. Het geeft de voorbijganger wel meer tijd om de ‘speed pedelec’ annex ‘e-bike’ te bewonderen. Of is het nu een elektrische brommer?

De Pike I van eVinci accelereert met een koppel van 130 Nm in minder dan 5 s naar 45 km/u. En dat kan met de 1000 W permanentmagneetmotor ook zonder trappen.'
De Pike I van eVinci accelereert met een koppel van 130 Nm in minder dan 5 s naar 45 km/u. En dat kan met de 1000 W permanentmagneetmotor ook zonder trappen.
1/1

Opvallend is het ontwerp zeker. Maar het is dan ook onderhanden genomen door een industrieel ontwerper die ook voor Bentley werkt. Maar het gaat toch om de snelheid: met een koppel van 130 Nm in minder dan 5 s naar 45 km/u - en dat kan dus ook zonder te trappen. Diepgroefkogellagers van NSK zorgen het allemaal op rolletjes loopt.

“De Pike I is een wereldwijde primeur: het combineert de eenvoudige bediening en de dynamiek van een fi ets met de kracht van een motorfi ets. Bovendien presteert hij net zo goed in het terrein als in het stadsverkeer”, aldus Klaus Rohne, oprichter en ceo van eVinci. Het bedrijf is in 2014 opgericht en in maart 2016 met de productie van de Pike I begonnen. Het bedrijf is een dochteronderneming van LSP Innovative Automotive Systems. Ook dit bedrijf is gevestigd in de omgeving van München – in Unterföhring. LSP heeft zich toegelegd op de ontwikkeling van dynamische elektromechanische aandrijvingen, primair voor toepassing in chassis en aandrijftrein.

Volgens de makers is niet alleen het concept maar ook het aandrijfsysteem vernieuwend. De centrale component van het gepatenteerde ontwerp is de aandrijving, die ontwikkeld is door moederbedrijf LSP. Een permanentmagneetmotor – met een vermogen van 1000 W – brengt de aandrijfkracht over via een CVT (continu variabele transmissie), die de versnellingen automatisch aanpast onder volle belasting en zo een soepele acceleratie garandeert.

Lagers

Een van de belangrijkste taken bij het ontwikkelen van Pike I was de keuze van geschikte rollagers voor de aandrijfassen en bijvoorbeeld de voorvork en de wielnaven. “Pike I is ook geschikt voor gebruik ‘off-road’ en moet daarom uiteraard vochtige omstandigheden kunnen weerstaan. De lagers op open locaties moeten dus buitengewoon goed verzegeld zijn”, weet Rohne. NSK raadde aan om de aandrijving op meerdere punten te voorzien van diepgroefkogellagers uit de 6000-serie. Afhankelijk van de specifi eke toepassing worden de lagers voorzien van hetzij een afdichting of anders een beschermingsplaatje. Als afdichting is NSK’s gepatenteerde DDU-labyrintafdichting toegepast.

Factoren

Voor de interne lagers zijn open diepgroefkogellagers van NSK gebruikt. In totaal zijn vijf verschillende lagertypen en -maten gebruikt in de Pike I. Volgens eVinci waren de soepele werking en het compact design (dat zorgt voor een laag gewicht) de belangrijkste factoren bij de selectie van de aandrijfcomponenten. “De samenwerking met NSK verliep heel vlot,” aldus de heer Rohne. “Wij gebruiken alleen hoogwaardige componenten van onze leveranciers omdat we strenge eisen hebben met betrekking tot de afwerking, betrouwbaarheid en duurzaamheid.” De serieproductie van de Pike I is inmiddels begonnen. In de pen zit ook al de Pike II die 80 km/u moet gaan halen.

www.e-vinci.de
www.lsp-ias.de
www.nskeurope.nl

Dit artikel is eerder verschenen in nummer 1/2 van Aandrijven en Besturen. Abonneer u nu op Aandrijven en Besturen en ontvang acht keer per jaar het vaktijdschrift.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Pilz Nederland

Bege Aandrijftechniek BV

Rollon Lineairtechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rotero Holland bv

EUCHNER (Benelux) BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (15)

19 september 2017 - Hardenberg - Evenementenhal
Technische Industriële Vakbeurs
9 oktober 2017 - Amsterdam, RAI
Offshore Energy Exhibition & Conference
9 oktober 2017 - Amsterdam, RAI
Offshore Wind Conference
12 oktober 2017 - Ede, Cinemec
Technodag IoT
31 oktober 2017 - Gorinchem - Evenementenhal
Metavak 2017
7 november 2017 - Rotterdam - Ahoy
Europort
8 november 2017 - Bad Salfzuflen (D), Messezentrum
FMB
14 november 2017 - Utrecht, Jaarbeurs
Smart Homes & Intelligent Building

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden