Laatste nieuws:

ZOETERMEER, 9 januari 2017 11:00

FME lanceert actieplan ‘Slim Gemaakt in Zuid-Holland’

Samen met een aantal partners heeft FME het actieplan ‘Slim Gemaakt in Zuid-Holland’ gelanceerd. Met dit plan wil FME Zuid-Hollandse ondernemers (met name mkb’ers) ondersteunen bij implementatie van digitalisering en Smart Industry.

'
1/1

Voor bijna elk bedrijf zijn er veel kansen om internet en ICT in te zetten om bedrijfsprocessen, producten en verdienmodellen te optimaliseren. In het actieplan is inzichtelijk gemaakt wat de partners kunnen doen in het samenwerkingsverband ‘Slim Gemaakt’ om de digitalisering te bevorderen. Of je het nu ‘Smart Industry’ of ‘Industrie 4.0’ noemt, of er (al) gewoon mee bezig bent.

Gemaakt in Zuid-Holland

  • De automatisering van Rotterdamse containerterminals door het Delftse TBA
  • Automatische uitbetaling van facturen wanneer een levering volgens opdracht is uitgevoerd (TBP Electronics, Dirksland)
  • Het uitlezen van verpakkingsmachines om op afstand onderhoud te kunnen begeleiden door Weighpack in Den Haag

Drie voorbeelden van digitalisering door Zuid-Hollandse bedrijven. Voorbeelden die navolging verdienen, want de mogelijkheden van internet en IT worden nog lang niet optimaal benut. Slim Gemaakt wil daarom Zuid-Hollandse ondernemers (met name in het mkb) ondersteunen bij een snelle en zinvolle digitalisering. Zodat ondernemers en hun producten ‘slim gemaakt’ worden.

Smart Industry

Smart Industry is de digitalisering van het bedrijfsleven, op weg naar Smart Produceren, Smart Products en Smart Business modellen. Smart Produceren is automatiseren om kosten van productie te verlagen en de kwaliteit en betrouwbaarheid ervan te verhogen.

Dit gaat niet alleen over het productieproces zelf, maar ook over inkoop, logistiek, facturering en zelfs (her)ontwerp van producten. Smart Products zijn aan het internet verbonden (IoT / Internet of Things) en bevatten sensoren die de staat en het gebruik van het product registreren.

Uit deze sensordata kan informatie worden gewonnen (Big Data), waarmee het product effectiever kan worden ingezet en onderhouden, herontwerpen kunnen worden verbeterd, meerwaarde voor de klant.

Denk ook aan het onderhoud-op-afstand en het demonstreren van producten met software die virtuele beelden maakt of bestaande beelden via Augmented Reality (AR) of Virtual Reality (VR) van extra informatie voorziet. Dit alles verandert ook de manier waarop je met de klant omgaat en zaken doet. Afrekenen per gebruik (pay-per-use), extra diensten, rechtstreekse verkoop aan de eindklant, bijvoorbeeld.

Het zijn zulke slimme bedrijfsmodellen die bedrijven kunnen maken en breken. Samengevat: “Je gaat naar bed als maakbedrijf en je wordt wakker als ICT-bedrijf. Of je wordt helemaal niet meer wakker.” (vrij naar quote Jeff Immelt – CEO General Electrics).

Is Smart Industry nieuw?

Veel bedrijven zijn al lang bezig met digitalisering, zoals de voorbeelden in het actieplan laten zien. Tegelijkertijd zijn er nog veel bedrijven die grote kansen laten liggen of niet snel genoeg inspelen op nieuwe ontwikkelingen om in business te blijven. Want op wereldschaal digitaliseert de industrie steeds sneller, of het nu gaat om Big Data, robotisering, blockchain of Internet of Things. Flexibiliteit is daarom van groot belang. Succesverhalen als Lely (landbouwrobots) en Fox-IT (ICT-beveiliging) laten zien wat er mogelijk is als je de kansen grijpt.

De impact van digitalisering op de economie is groot. Door Smart Industry verdwijnen aan de ene kant bedrijven en banen, maar aan de andere kant ontstaat ook nieuwe werkgelegenheid, met name in de hightech en de software industrie. Dit heeft grote gevolgen voor onderwijs (een leven lang leren, meer aandacht voor ICT), overheid (sneller en flexibeler reageren op veranderingen in ruimtevragen en onderzoekers (veranderende vragen van bedrijven). Daarom is een breed actieplan nodig, gericht op de vier O’s: ondernemers, onderwijs, overheden en onderzoekers. Waarom een regionaal programma?

Zuid-Holland was de eerste regio in Nederland die een actieagenda voor Smart Industry lanceerde: Slim Gemaakt in Zuid-Holland. Snel daarna volgde het landelijke actieplan Smart Industry. Dit is een update van Slim Gemaakt die nodig is, omdat er in twee jaar al veel is veranderd. Een regionale agenda blijft nodig, omdat de economie van Zuid-Holland een aantal bijzondere kenmerken heeft. Bijzonder is dat alle topsectoren sterke concentraties in Zuid-Holland kent. Dat daardoor een zeer breed palet aan hightech toeleveranciers is ontstaan, inclusief een zeer sterke ICT-sector. Dat lokale concurrentie tussen steden en regio’s sterker is dan elders in Nederland, ook op het vlak van overheid en onderwijs. Dit maakt een bijzondere aanpak nodig, maar ook mogelijk.

In Zuid-Holland bestaat een hecht ecosysteem van fieldlabs, waarbinnen ondernemers, overheden, onderwijs en onderzoekers met elkaar samenwerken. Deze samenwerking is noodzakelijk om in een snel complexer wordende wereld alle benodigde kennis en kunde te kunnen verzamelen. Slim Gemaakt in Zuid-Holland volgt het landelijke programma maar kiest daarin haar eigen focus gericht op: samenwerking in fieldlabs, het tonen en verbinden van verborgen kampioenen, de inzet van regionale overheden ter stimulering van Smart Industry, het vinden van kansen voor Smart Industry in bedrijven (onder andere met verschillende scans). Zo laten we en passant zien dat Zuid-Holland echt een hightech, Smart Industry provincie is.

Bekijk hier het actieplan ‘Slim Gemaakt in Zuid-Holland’ (opent in nieuw venster/tabblad).

bron: FME

ab op X

Volg ab nu ook op X!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (5)

19 maart 2024 - Messe Stuttgart
LogiMAT
20 maart 2024 - Antwerpen
Maintenance
26 maart 2024 - de Basiliek, Veenendaal
Industrial Ethernet event
26 maart 2024 - Brussels Expo
Machineering
22 april 2024 - Deutsche Messe, Hannover
Hannover Messe

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden