Laatste nieuws:

WAGENINGEN, 5 januari 2017 10:10

Autonoom voertuig Wepod verder ontwikkeld met Europese subsidie

Het Rijk, provincies, 20 bedrijven uit Nederland en Duitsland, Technische Universiteit Delft, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en het Duitse Ikem gaan nog zeker 3 jaar door met het ontwikkelen van zelfrijdend vervoer in Gelderland én in Duitsland.

WEpods blijven nog zeker 3 jaar rijden in Gelderland. '
WEpods blijven nog zeker 3 jaar rijden in Gelderland.
1/1

De Europese subsidieaanvraag ‘Interreg Automated Transport' is op 21 december toegekend door de Stuurgroep Interreg VA Euregio Rijn-Waal. Hiermee kan het Wepod-project met de twee zelfrijdende busjes, Wurby en Welly, drie jaar worden voortgezet. De Interreg subsidie is een gezamenlijke aanvraag door de Provincie Gelderland en 27 partners in het Nederland Duitse grensgebied, waaronder de TU Delft. Het Wepod project wordt uitgebreid naar de regio Noordrijn-Westfalen.

De testritten en doorontwikkeling van de software van de WEpods in Food Valley gaan door. De voertuigen blijven tussen Ede en Wageningen rijden. Daarnaast komen er grensoverschrijdende testritten. Op vliegveld Weeze gaat getest worden met mensen en pakketten én er komt een proef met autonoom rijdende trucks in konvooi. Belangrijke onderwerpen blijven de doorontwikkeling van de techniek en software, wet- en regelgeving en veiligheid. Kenmerkend voor het project blijft het delen van zowel de technische kennis als de kennis rond maatschappelijke vraagstukken die met zelfrijdend vervoer samenhangen.

TU Delft en Wepods

Diverse TU Delft onderzoekers zijn betrokken bij dit project. Pieter Jonker, hoogleraar vision based robotics, zal samen met Robot Care Systems het onderzoek naar het sensorsysteem van de Wepods voortzetten. Riender Happee, programmamanager Automotive, gaat kijken naar de mens-machine interactie: de interactie tussen een automatisch rijdend voertuig en andere verkeersdeelnemers. Hiervoor zal hij met andere onderzoekers diverse verkeersscenario's met verschillende (kwetsbare) weggebruikers onderzoeken. Ook onderzoekt hij de acceptatie en de visie op comfort van de gebruikers van een zelfrijdend voertuig.

bron: Engineersonline.nl

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Rotero Holland bv

Rollon Lineairtechniek BV

EUCHNER (Benelux) BV

Bege Aandrijftechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Pilz Nederland

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (23)

9 mei 2017 - Eindhoven - Evoluon
Safety Event 2017
9 mei 2017 - Gorinchem - Evenementenhal
Maritime Industry 2017
9 mei 2017 - Hengelo - Thales
Virtual reality training & simulatie in de industrie
16 mei 2017 - Nijkerk, Hart van Holland
Wonderware Benelux Knowledge Exchange 2017
16 mei 2017 - Neurenberg, MesseNürnberg
PCIM Europe 2017
30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications
31 mei 2017 - Veldhoven - Koningshof
Materials 2017
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Electric & Hybrid Marine World Expo

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden