MüNCHEN (DUITSLAND), 8 december 2016 10:50

Hybride fiets / motorfiets met NSK lagertechniek

Startup eVinci Mobility GmbH, gevestigd te München in Duitsland, gebruikt in de aandrijving en in het chassis lagers van NSK voor zijn ‘Pike I’.

Dat is een nieuw concept in de tweewielersector dat al de aandacht trok van bewonderaars van over de hele wereld.

Pike I

“De Pike I is een wereldwijde primeur: het combineert de eenvoudige bediening en de dynamiek van een fiets met de kracht van een motorfiets,” aldus Klaus Rohne, oprichter en CEO van eVinci. “Bovendien presteert hij net zo goed op ruw terrein als in het stadsverkeer.”

Het is echter niet alleen het motorfiets-concept maar ook het aandrijfsysteem dat vernieuwend is. De centrale component van het gepatenteerde ontwerp is de aandrijving, die intern ontwikkeld werd door het moederbedrijf van Vinci, LSP. De PM (permanente magneet) elektromotor transporteert de aandrijfkracht via een CVT (continu variabele transmissie), die de versnellingen automatisch aanpast onder volle belasting en zo een soepele acceleratie garandeert. De aandrijving maakt het mogelijk dat de fiets versnelt van 0 naar 40 km / h in slechts 4 seconden, terwijl het hoge rendement behouden blijft.

Vormgeving

Een van de belangrijkste taken bij het ontwikkelen van Pike I was de keuze van geschikte rollagers voor de assen van de aandrijving en de assen in het chassis, zoals bij de stuurvork, de bodem en de wielnaven.

“Pike I is ook geschikt voor off-road gebruik en moet daarom uiteraard vochtige omstandigheden kunnen weerstaan. De lagers op open locaties moeten dus buitengewoon goed verzegeld zijn,” aldus de heer Rohne.

Aandrijving

In de ontwerpfase werd eVinci ondersteund door NSK. NSK raadde aan om de aandrijving op meerdere punten uit te rusten met hoge kwaliteits diepgroefkogellagers uit de 6000-serie. Deze populaire lagers van NSK zijn vervaardigd uit staal met hoge zuiverheid dat betrouwbaar is onder radiale en axiale belastingen.

Afhankelijk van de specifieke toepassing worden 6000 serie lagers voorzien van hetzij een afdichting of anders een beschermingsplaatje. Voor de toepassingen waarbij een afdichting nodig is, bewees de DDU technologie van NSK zich als een zeer efficiënte, gepatenteerde labyrintafdichting. Zij combineert uitstekende afdichtingseigenschappen met lage wrijvingsniveaus.

DDU-technologie

DDU-technologie biedt een efficiënte, gepatenteerde labyrintafdichting dat uitstekende afdichtende eigenschappen combineert met een lage wrijving

Voor de interne lagers zijn open diepgroefkogellagers van NSK gebruikt. In totaal zijn vijf verschillende lagertypes en -maten gebruikt in de Pike I. Volgens eVinci waren de soepele werking en het compact design (dat zorgt voor een laag gewicht) de belangrijkste factoren bij de selectie van de aandrijfcomponenten.

“De samenwerking met NSK verliep heel vlot,” aldus de heer Rohne. "Wij gebruiken alleen hoogwaardige componenten van onze leveranciers omdat we strenge eisen hebben met betrekking tot de afwerking, betrouwbaarheid en duurzaamheid."

De serieproductie van de Pike I is inmiddels begonnen en de eerste distributeurs tonen al grote belangstelling, ondanks het feit dat het verkoopnetwerk nog niet ten volle ontplooid is. De verdere ontwikkeling van dit innovatief hybride voertuig is gepland voor de nabije toekomst.

Foto's:

Hybride fiets / motorfiets met NSK lagertechniek

De Pike I

Hybride fiets / motorfiets met NSK lagertechniek 2

Lagers van NSK

© Aandrijvenenbesturen.nl