LEAGUE CITY, TEXAS (VS), 20 oktober 2016 12:17

Kraanrevisie-specialist in de lift dankzij AC/DC-aandrijvingen van Control Techniques

Het Amerikaanse JC’s Marine Oilfield Services gebruikt AC- en DC-aandrijvingen van Control Techniques voor een opdracht om tien LeTourneau-kranen te reviseren. JC’s levert complete elektrische oplossingen voor booreilandkranen.

Met deze, voor het bedrijf historische order is een bedrag van meer dan 500.000 Amerikaanse dollar gemoeid. De drie reeds gereviseerde kranen hebben in de eerste 18 maanden nog geen enkele keer stilgestaan. Dat was voor de revisie wel anders, want toen was wekelijks, en in sommige gevallen zelfs dagelijks onderhoud nodig. De financiële voordelen voor de exploitant van het booreiland zijn dan ook aanzienlijk.

JC’s Marine Oilfield Services

Het in 1992 opgerichte JC’s Marine Oilfield Services is gevestigd in League City, Texas. De divisie ‘Power & Distribution’ is gespecialiseerd in verschillende oplossingen voor motorregelingen die op maat zijn gemaakt om aan de specifieke eisen te voldoen van niet alleen booreiland kranen, maar ook boorschepen, bevoorradingsschepen en landboorinstallaties.

Reviseren booreilandkranen

Toen een in Texas/Louisiana gevestigde klant op zoek was naar een elektrisch engineeringbedrijf om te helpen bij het reviseren van de aandrijfsystemen van tien LeTourneau booreilandkranen, kon JC’s Marine Power & Distribution de order binnenhalen vanwege hun goede technische ondersteuning en hun expertise op AC- en DC-gebied. Vanuit een lange historie als promoter en toepasser van aandrijftechnologie van Control Techniques stelde het bedrijf voor om een Unidrive SP AC frequentieregelaar voor de kraanarm (giek) te gebruiken en twee Control Techniques Mentor MP-serie DC regeneratieve aandrijvingen voor de draai- en hefinrichting.

“Het technisch advies van Control Techniques is één van hun beste selling points”, stelt John Costanza, directeur van JC's Marine Oilfield Services. “Hun technici pakken problemen altijd snel en gedegen op, wat veel betekent voor een bedrijf als het onze, en zeker beter uitpakt dan we elders hebben ervaren. Wij gebruiken voor onze projecten uitsluitend aandrijvingen van Control Techniques, in een bereik 75 tot 750 kW, zowel AC als DC.”

LeTourneau-kranen

Momenteel zijn er bij olie- en gasplatforms over de hele wereld zo’n 1600 LeTourneau-kranen in gebruik. Deze kranen, die oorspronkelijk zijn uitgerust met grote motorgeneratoren, bieden echter geen variabele snelheid, wat betekent dat je volledig afhankelijk bent van de vaardigheden van de kraanoperator om de zware ladingen veilig en nauwkeurig op hun plek te zetten.

“Door over te gaan op een Control Techniques frequentieregelaar voor de kraanarm kunnen we zorgen voor volledige controle over de snelheid waarmee de arm beweegt, zodat lasten tot 50 ton nu ‘als een veertje’ op de grond worden gezet, zonder het gedreun waar dat eerst mee gepaard ging”, zegt John Costanza.

Aandrijfsysteem

Het aandrijfsysteem voor de kraanarm wordt gevormd door een SP5402 Unidrive AC-frequentieregelaar die gespecificeerd is voor 210 A continu uitgangsstroom. Het aandrijfsysteem van de hefmotor bevat een Mentor MP420A4R DC-regelaar, met een continu uitgangsstroom van 420 A. Een Mentor MP210A4R, gespecificeerd voor 210 A continu uitgangsstroom, is ingepast bij het aandrijfsysteem van de draai-inrichting. Alle aandrijvingen zijn bewust overgedimensioneerd, tot wel tweemaal het benodigde vermogen, zodat het systeem nooit op vol vermogen hoeft te werken.

“Ik werk nu 12 maanden met het nieuwe systeem en heb nog geen enkel probleem gehad’’, zegt Justin Hillard, machinist van een LeTourneau kraan op het Atlantic 7 boorplatform. “De bediening is gebruikersvriendelijk en werkt zeer soepel door het grote bereik in variabele snelheid bij zowel giek-, hijs- als draaiverplaatsing. Ik vind dat de grootste verbetering is bereikt bij de giek. Door de variabele snelheid kun je nu heel gemakkelijk de kraanarm in bedwang houden, zodat de lading stabiel blijft en personeel op de grond veilig is.

Justin is ook blij met de verhoogde veiligheid die het nieuwe systeem met zich mee brengt. “Zonder het draaien van de motorgeneratoren is de kraan veel stiller; je kunt horen wat de kraan aan het doen is en wat er om je heen gebeurt. Ik heb ook gemerkt dat als je in een positie bent waar je de haak niet kunt zien, je wel de motor voor het hijsen van de haak hoort lopen en daaruit kunt afleiden hoe snel de haak zich verplaatst. Ik beveel dit systeem van harte aan: het is veiliger, soepeler, stiller en vrijwel onderhoudsvrij.”

Goede verandering

David Powers, collega kraanmachinist op het Atlantic 7 boorplatform, heeft ook goede ervaringen met het nieuwe besturingssysteem dat een ‘Certificate of Design Conformance’ van het American Bureau of Shipping (ABS) heeft: “Het nieuwe systeem verbetert de werking van de kraan en reageert sneller. Maar nog belangrijker is dat deze veranderingen hebben geleid tot een veel veiligere werkomgeving.”

“Remmen gebeurt automatisch, wat verantwoordelijkheid hierover wegneemt bij de kraanmachinist en de veiligheid vergroot”, voegt John Costanza toe. “Ook de betrouwbaarheid neemt toe, omdat de lading niet meer door elkaar wordt gerammeld.”

Overige voordelen

De AC- en DC-aandrijftechnologie van Control Techniques brengt nog meer voordelen voor de eindgebruiker. Bijvoorbeeld de aaneensluitende coating op de PCB’s die zorgt voor extra bescherming in het maritieme milieu. En ook het grote werktemperatuurbereik is een voordeel in vele toepassingen.

De revisie van de tien LeTourneau kranen zal eind 2017 zijn afgerond.

Foto's:

Kraanrevisie-specialist in de lift dankzij AC/DC-aandrijvingen van Control Techniques

Werknemers van JC's voor kranen van LeTourneau.

© Aandrijvenenbesturen.nl