DELFT, 1 februari 2016 12:53

MIT wint wedstrijd Hyperloop, TU Delft tweede

Razendsnel van Amsterdam naar Parijs reizen, in een capsule door een vacuumbuis, dat is het idee achter de ‘Hyperloop'. Het ruimtevaartbedrijf SpaceX en oprichter Elon Musk schreven een wedstrijd uit voor studententeams om het idee uit te werken. Afgelopen weekend presenteerden 124 teams uit 20 landen hun ontwerp aan een jury van hoogleraren en deskundigen van Tesla en SpaceX.

Het team van de TU Delft behaalde de tweede plaats en moest alleen het team van MIT voorlaten. Daarnaast veroverden ze de prijs voor het meest innovatieve ontwerp. Met 20 andere teams gaan ze door naar de volgende fase van de wedstrijd, waar ze hun ‘pod' op een schaal 1:2 echt mogen bouwen en deze zomer testen op een testbaan in Californië. 

Magneten

Het Delftse team ontwerp week af van de meeste andere teams, omdat ze hun capsule laten zweven op magneten. "Als we de magneten onder de capsule laten bewegen over een geleidende plaat, bijvoorbeeld aluminium, gaat de capsule vanzelf zweven", zegt teamleider Tim Houter. "Dit minimaliseert het energieverbruik en de aanlegkosten van het traject. De capsule wordt op het station geaccelereerd, waarna hij naar het volgende station zweeft en daar weer wordt afgeremd. Bij het afremmen wordt weer energie teruggewonnen, wat het Hyperloop-transport zeer energie-efficiënt maakt." Daarnaast viel de Delftse capsule op door het lage gewicht van slechts 149 kilogram, wat gunstig is voor het energieverbruik en de kosten van het transport.

Finale in Californië 

Bij terugkomst in Nederland volgende week start het team met de bouw van een prototype op halve schaal om deze mee te nemen naar de finale van de wedstrijd. Deze vindt plaats in de zomer van 2016 in Hawthorne, Californië. Daar wordt naast het hoofdkantoor van SpaceX een testbuis van 1,6 kilometer aangelegd waardoor de Hyperloop-capsules zullen racen. De capsules worden daar opnieuw door experts van Tesla Motors, SpaceX en een aantal hoogleraren beoordeeld op het ontwerp en de prestaties. De testbuis heeft een diameter van 1,8 meter, In het voorjaar start de bouw van de testbuis.

Bekijk ook de website van Hyperloop en volg het team op Facebook

bron: Engineersonline.nl

Foto's:

MIT wint wedstrijd Hyperloop, TU Delft tweede

Het winnende Hyperloop-ontwerp van MIT

© Aandrijvenenbesturen.nl