Laatste nieuws:

DELFT, 1 februari 2016 12:53

MIT wint wedstrijd Hyperloop, TU Delft tweede

Razendsnel van Amsterdam naar Parijs reizen, in een capsule door een vacuumbuis, dat is het idee achter de ‘Hyperloop'. Het ruimtevaartbedrijf SpaceX en oprichter Elon Musk schreven een wedstrijd uit voor studententeams om het idee uit te werken. Afgelopen weekend presenteerden 124 teams uit 20 landen hun ontwerp aan een jury van hoogleraren en deskundigen van Tesla en SpaceX.

Het winnende Hyperloop-ontwerp van MIT'
Het winnende Hyperloop-ontwerp van MIT
1/1

Het team van de TU Delft behaalde de tweede plaats en moest alleen het team van MIT voorlaten. Daarnaast veroverden ze de prijs voor het meest innovatieve ontwerp. Met 20 andere teams gaan ze door naar de volgende fase van de wedstrijd, waar ze hun ‘pod' op een schaal 1:2 echt mogen bouwen en deze zomer testen op een testbaan in Californië. 

Magneten

Het Delftse team ontwerp week af van de meeste andere teams, omdat ze hun capsule laten zweven op magneten. "Als we de magneten onder de capsule laten bewegen over een geleidende plaat, bijvoorbeeld aluminium, gaat de capsule vanzelf zweven", zegt teamleider Tim Houter. "Dit minimaliseert het energieverbruik en de aanlegkosten van het traject. De capsule wordt op het station geaccelereerd, waarna hij naar het volgende station zweeft en daar weer wordt afgeremd. Bij het afremmen wordt weer energie teruggewonnen, wat het Hyperloop-transport zeer energie-efficiënt maakt." Daarnaast viel de Delftse capsule op door het lage gewicht van slechts 149 kilogram, wat gunstig is voor het energieverbruik en de kosten van het transport.

Finale in Californië 

Bij terugkomst in Nederland volgende week start het team met de bouw van een prototype op halve schaal om deze mee te nemen naar de finale van de wedstrijd. Deze vindt plaats in de zomer van 2016 in Hawthorne, Californië. Daar wordt naast het hoofdkantoor van SpaceX een testbuis van 1,6 kilometer aangelegd waardoor de Hyperloop-capsules zullen racen. De capsules worden daar opnieuw door experts van Tesla Motors, SpaceX en een aantal hoogleraren beoordeeld op het ontwerp en de prestaties. De testbuis heeft een diameter van 1,8 meter, In het voorjaar start de bouw van de testbuis.

Bekijk ook de website van Hyperloop en volg het team op Facebook

bron: Engineersonline.nl

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

EUCHNER (Benelux) BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Pilz Nederland

Rollon Lineairtechniek BV

Bege Aandrijftechniek BV

Rotero Holland bv

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (29)

6 september 2017 - Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam – WPC
10 jaar Platform Schone Scheepvaart
12 september 2017 - Hilvarenbeek, Hilvaria Studio’s
AluminiumNext
13 september 2017 - Garching (D), FZG, TU München
7th International Conference on Gears 2017
19 september 2017 - Hardenberg - Evenementenhal
Technische Industriële Vakbeurs
21 september 2017 - Vianen, Pilz Nederland
Vrouwen in de techniek
28 september 2017 - Barneveld, Midden Nederland Hallen
Business Software Event 2017
3 oktober 2017 - Maarssen, De Fabrique
Engineering in Food and Beverage
4 oktober 2017 - Eindhoven, Van der Valk Hotel
Software-Centric Systems Conference

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden