DEN HAAG, 21 januari 2016 15:11

Staatssecretaris onder indruk van waterstofauto

Op het Zero Emission Event, dat op maandag 18 januari plaatsvond in Den Haag, werd een vloot aan milieuvriendelijke auto's gepresenteerd aan staatssecretaris Sharon Dijksma.

Ter gelegenheid van het  evenement bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu - waar het Nationale Waterstof Platform de plannen presenteerde voor verdere ontwikkeling van de nationale waterstofinfrastructuur - nam de staatssecretaris de sleutels in ontvangst van twee nieuwe Toyota Mirai brandstofcelauto's, uit handen van Masahisa Nagata (executive vice-president Research & Development bij Toyota Motor Europe).

Staatssecretaris Dijksma is onder de indruk van de milieuvriendelijke initiatieven. Het ministerie heeft sinds 2013 ook al twee Hyundai waterstofauto's rijden. Sharon Dijksma is hiermee de eerste nationale bewindspersoon in Europa die in een waterstof brandstofcelauto gaat rijden.

Dijksma: "Door onze transportsector duurzamer te maken geven we invulling aan het historische klimaatakkoord van Parijs. Naast elektrische auto's zijn ook waterstofauto's de toekomst voor een schoner én stiller wagenpark. Ik stap zelf zo vaak mogelijk in deze nieuwe waterstofauto, in de hoop dat meer bedrijven en automobilisten het voorbeeld volgen en kiezen voor een schonere auto."

Mirai

De Toyota Mirai is 's werelds eerste waterstof brandstofcel sedan, profiterend van de 2 decennia R&D die Toyota in de ontwikkeling van de brandstofcel-technologie heeft gestoken. Door in de brandstofcel-stack waterstofgas naar elektriciteit om te zetten, produceert de Mirai geen andere emissie dan waterdamp. De Mirai is ruim, geraffineerd, comfortabel, veilig en combineert geavanceerde technologie met functionaliteit. Op een volle tank is ongeveer 500 kilometer te rijden. Dit is vergelijkbaar met een benzine-aangedreven auto en het tanken neemt slechts circa 3 minuten in beslag.

ix35 Fuel Cell

Ook Hyundai heeft een duidelijke doelstelling als het gaat om milieuvriendelijke mobiliteit. Hyundai presenteerde zich met de Hyundai ix35 Fuel Cell op het Nationaal Waterstof Forum. In 2020 wil Hyundai de ‘groenste' autofabrikant ter wereld zijn. Met Project 2020.22.2 verplicht Hyundai zich om in 2020 maar liefst 22 zuinige tot zeer zuinige auto's te hebben: twaalf hybrides, zes plug-in hybrides, twee elektrisch aangedreven auto's en twee waterstofauto's.

De Hyundai ix35 Fuel Cell heeft een actieradius van 594 kilometer. Tanken gebeurt in drie minuten. In 2014 verkocht Hyundai de eerste ix35 Fuel Cell; vorig jaar werden er 20 op kenteken geregistreerd. Voor 2016 mikt Hyundai op een aandeel van 30 waterstofvoertuigen en 500 elektrisch aangedreven Hyundai's.

Na de zomer vergroot Hyundai het aandeel milieuvriendelijke auto's in Nederland aanzienlijk, als de volledig elektrische en de hybride-variant van de nieuwe Hyundai Ioniq worden gepresenteerd. Later volgt een plug-in hybride, wordt een compleet nieuwe waterstofauto geïntroduceerd en volgen er meer Hyundai's met een volledig elektrisch dan wel hybride- of plug-in hybride-aandrijfsysteem.

Milieuvriendelijke mobiliteit is de toekomst

Toyota en Hyundai zetten vaart achter de fabricage van milieuvriendelijke auto's omdat de fabrikanten  inzien dat alleen milieuvriendelijke mobiliteit toekomst heeft. Autofabrikanten moeten de komende jaren voldoen aan scherpe regels op het gebied van uitstoot van stoffen als CO2 en NOx. Dat betekent dat elk model van elke fabrikant tot aan 2019 per jaar een flinke reductie moet realiseren.

Ook de Nederlandse overheid wil milieuvriendelijk rijden stimuleren. De actuele emissieproblematiek toont aan dat de conventionele verbrandingsmotor onvoldoende antwoord geeft op aangescherpte emissiedoelstellingen. Daarnaast roept de Nederlandse overheid de subsidie van auto's met een hybride-aandrijfsysteem (die tot een duidelijke marktverstoring heeft geleid) een halt toe. De elektrische auto die rijdt op waterstof is samen met de volledig elektrisch aangedreven auto hierop het meest logische antwoord.

Zero-emissie auto's profiteren van nieuwe belastingregels

In Autobrief II, waarin de nieuwe belastingregels van de overheid in verband met de bijtelling van 2016 ... 2020 voor leaseauto's is geregeld, behouden volledig elektrische voertuigen 4 procent bijtelling van 2016 tot en met 2020. Vanaf 2019 geldt 4 procent bijtelling voor volledig elektrische auto's tot het deel van de catalogusprijs tot 50.000 euro. Voor het bedrag daarboven geldt het tarief van 22 procent.

Voor voertuigen die waterstof omzetten in elektriciteit geldt deze beperking niet. Dit betekent dat de Nederlandse overheid duidelijk kiest voor rijden op waterstof of volledig elektrisch vervoer voor auto's onder de 50.000 euro.

Voor nieuwe semi-elektrische voertuigen die slechts een beperkte afstand kunnen afleggen op elektriciteit en daarna overschakelen op aandrijving door een benzine- of dieselmotor, gelden vanaf dit jaar strengere regels.

Bij een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram/km is de bijtelling in 2016 15 procent. In 2017 is dat 17 procent. In 2018 is dat 19 procent en in 2019 en 2020 22 procent. Voor alle overige voertuigen met een CO2-uitstoot van 51 gram/km of meer geldt binnenkort 22 procent bijtelling. In 2016 is dat al 21 procent.

tanken

Tankstations

Aan de infrastructuur van waterstoftankstations in Nederland wordt hard gewerkt. In 2020 wil het ministerie 20 tankstations realiseren. Momenteel kan waterstof worden getankt in Rhoon (bij Rotterdam) en in Helmond. Dit jaar komen de tankstations in Arnhem, Oude-Tonge en Delft gereed. Andere potentiële locaties voor toekomstige waterstoftankstations zijn: Amsterdam, Den Haag en Zwolle.

Nederlandse overheid kiest voor rijden op waterstof

"Rijden op waterstof heeft toekomst nu de overheid overduidelijk heeft gekozen om de innovatieve waterstofauto fiscaal te belonen', zegt Bas Wibier, managing director van Hyundai Motor Nederland.

"De voordelen van de waterstofauto zijn overtuigend. Het is daarom van groot belang dat nu de infrastructuur voor waterstofauto's verder wordt verbeterd", aldus Wibier.

"Toyota is ervan overtuigd dat er veel partners nodig zijn op weg naar een duurzame, op waterstof gebaseerde samenleving. Daarom ben ik bijzonder blij om de sleutels van deze eerste twee Mirai's van Nederland in eigen persoon aan mevrouw Dijksma te mogen afleveren", zei Toyota's vice-president Masahisa  Nagata. "Wij vinden dit een bijzonder goede timing, omdat Nederland zojuist het voorzitterschap van de Europese Raad heeft verkregen."

Foto's:

Staatssecretaris onder indruk van waterstofauto

© Aandrijvenenbesturen.nl