Laatste nieuws:

GROOT-AMMERS, 15 juni 2015 11:17

Twiflex remmen laten offshore lieren veilig vieren

Er is heel wat vakkennis nodig om betrouwbare componenten voor maritieme en offshore toepassingen te ontwerpen en te produceren, vooral als het om meerlieren gaat die twee schepen naast elkaar moeten leggen. Toen een pijpenlegschip zo'n systeem nodig had, werd Twiflex Ltd. gevraagd het project te ondersteunen vanwege haar jarenlange ervaring als leverancier van remproducten voor op zee.

De Twiflex VKSD-FL is een compacte oplossing met een unieke ‘parkeerbeveiliging’ voor meer onderhoudsgemak ter plaatse.'
De Twiflex VKSD-FL is een compacte oplossing met een unieke ‘parkeerbeveiliging’ voor meer onderhoudsgemak ter plaatse.
1/1

De aanvankelijke aanvraag begon bij Intertech B.V., de officiële dealer van Twiflex producten in Nederland. Zij is als technische handelsonderneming gespecialiseerd in producten voor de aandrijftechniek en bewegingsregeling, met een nadruk op de petrochemie, stroomopwekking en de maritieme sector. Intertech heeft ruim 15 jaar ervaring in het ontwikkelen van Twiflex producten voor het gebruik in de offshore industrie.

Op dat moment vroeg de fabrikant van het aanmeersysteem voor de pijpenlegger Intertech om advies over mogelijke schijfremmen op zijn nieuwe serie hydraulische terughaallieren. Intertech stelde de Twiflex serie voor.

Alexander Kuhne, Managing Director bij Intertech, legt uit: “Onze ervaren technici kennen al jaren de voordelen van Twiflex ontwerpen in vele projecten. Dankzij hun technische kennis en ondersteuning kunnen we nauw met de klant samenwerken en een oplossing op maat leveren, telkens speciaal afgestemd op de specifieke eisen van de toepassing.”

Sterk remsysteem voor lieren

Deze lier in het bijzonder diende om twee schepen langszij te laten aanmeren door ze met een kabel naar elkaar te trekken. Maar de golven tussen beide schepen kunnen de spanning op de kabel sterk verhogen. Daarom was een remsysteem nodig dat de kabel langzaam laat vieren om de lier te beschermen zodra de spanning boven 30 ton komt.

Twiflex was om diverse redenen de eerste keuze voor dit project, waaronder de compacte afmetingen van de VKSD-FL en zijn unieke ‘parkeerbeveiliging’, die de afstelling en het onderhoud vergemakkelijkt.

Zodra de eerste ontwerpspecificaties bekend waren, kwamen de Twiflex technici met een remsysteem dat 30 ton houdkracht op de liertrommel kon leveren. Uitgaande van een 660 mm trommel kozen de designers een remschijf met een diameter van 1500 mm en drie VKSD-FL veerbediende remklauwmodules, zodat het hele systeem voldoende remkoppel leverde.

De VKSD-FL is een enkele veerbediende remmodule, die uitermate geschikt is voor toepassingen met een beperkte ruimte. Deze serie heeft tevens de 'parkeerbeveiliging', die het risico voorkomt dat de remmen tijdens het onderhoud onverwacht dichtslaan.

Er zijn voor dit project twee lieren gebouwd, elk met drie Twiflex remklauwen, goed voor een totaal remkoppel van 234 kNm. Elke module is ontworpen voor ruim 2 miljoen cycli, waardoor ze erg lang meegaan zonder dat de veren vermoeid raken.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

EUCHNER (Benelux) BV

Pilz Nederland

Bege Aandrijftechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rotero Holland bv

Rollon Lineairtechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (3)

7 maart 2017 - Veldhoven - NH Conference Centre Koningshof
RapidPro 2017
5 april 2017 - 's-Hertogenbosch - Brabanthallen
Automation 2017
9 mei 2017 - nnb
Safety Event 2017

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden