Laatste nieuws:

DEN HAAG, 30 maart 2015 11:57

Zeer sterke elektromotor voor vliegtuigen ontwikkeld

Siemens-onderzoekers hebben een nieuw type elektromotor ontwikkeld die met een gewicht van 50 kg een continuvermogen van circa 260 kilowatt levert. Dat is vijf keer zoveel als vergelijkbare aandrijfsystemen. De motor is speciaal ontworpen voor vliegtuigen. Dankzij het ongekende specifieke vermogen kunnen nu ook grotere vliegtuigen met een startgewicht tot twee ton met elektrische aandrijving vliegen.

Siemens ontwikkelt een vijf maal zo sterke elektromotor voor vliegtuigen (Foto: Siemens)'
Siemens ontwikkelt een vijf maal zo sterke elektromotor voor vliegtuigen (Foto: Siemens)
1/1

Om de motor te implementeren, onderzochten de Siemens-experts alle onderdelen van eerdere motoren en optimaliseerden deze tot hun technische limieten. Dankzij nieuwe simulatietechnieken en een geavanceerde lichtgewichtconstructie werd een uniek specifiek vermogen behaald van vijf kilowatt (kW) per kilogram (kg). De elektromotoren met een vergelijkbaar vermogen die in industriële toepassingen worden gebruikt, leveren minder dan één kW per kg. Aandrijfsystemen die worden gebruikt in elektrische voertuigen leveren ongeveer twee kW per kg.

Lage rotatiesnelheid

Aangezien de nieuwe motor zijn recordprestatie levert bij een rotatiesnelheid van slechts 2500 toeren per minuut, kan hij propellers direct aandrijven, zonder dat een transmissie nodig is. “Deze innovatie maakt de weg vrij naar de serie-hybride elektrische vliegtuigen met vier of meer zitplaatsen,” aldus Frank Anton, hoofd eAircraft bij Siemens Corporate Technology, de centrale onderzoeksafdeling van de onderneming.

Testvluchten

Nog voor het einde van 2015 zijn testvluchten met de motor gepland. In een volgende fase gaan de Siemens-onderzoekers het vermogen verder opschroeven. “We zijn ervan overtuigd dat het gebruik van hybride elektrische aandrijvingen voor regionale lijnvliegtuigen met 50 tot 100 passagiers een reële mogelijkheid is voor de middellange termijn,” aldus Anton.

Al in 2013 voerden Siemens, Airbus en Diamond Aircraft voor het eerst een geslaagde testvlucht uit met een serie-hybride elektrische aandrijving in een motorzweefvliegtuig type DA36 E-Star 2. Het testvliegtuig had toen een motorvermogen van 60 kW.

bron: Siemens

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Rollon Lineairtechniek BV

Bege Aandrijftechniek BV

Pilz Nederland

EUCHNER (Benelux) BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rotero Holland bv

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (26)

30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications
30 mei 2017 - Neurenberg - Messezentrum
Sensor+Test 2017
31 mei 2017 - Veldhoven - Koningshof
Materials 2017
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Electric & Hybrid Marine World Expo
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Marine Maintenance World Expo en Conferentie
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Autonomous Ship Technology Symposium
7 juni 2017 - Helmond, Automotive Campus
Automotive Congress 2017
13 juni 2017 - 's-Hertogenbosch
ATEX & Process Safety congres 2017

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden