Laatste nieuws:

BREDA, 12 juni 2014 10:32

Baumüller levert high-torque-motor voor tankschip

In januari 2014 voltooide de scheepswerf Trico in Rotterdam de bouw van het tankschip Martinique. Het schip, dat over maar één schroef beschikt, is voorzien van een hybride aandrijving.

De High-Torque-Motor is via de holle as direct met de aandrijfas verbonden '
De High-Torque-Motor is via de holle as direct met de aandrijfas verbonden
1/1

Verantwoordelijk hiervoor is Baumüller Benelux BV, in samenwerking met HSP, Koedood Diesel Service en Electric Marine Support werd deze innovatieve aandrijving gerealiseerd. Een innovatief aandrijfconcept omdat de emissie van het scheep duidelijk lager is dan bij vergelijkbare schepen. Bovendien bespaart de exploitant in vergelijking met schepen die alleen op diesel varen tot 20 % brandstof.

Het tankscheep is 85 m lang, 9,60 m breed en 1.700 ton zwaar. Baumüller leverde voor het dieselelektrische hybride aandrijfsysteem een high-torque-motor DST2. In totaal bestaat het aandrijfsysteem uit een 470 kW dieselmotor, twee generatoren met elk 240 kW en de Baumüller motor met 220 kW. De Baumüller high-torque motor is uitgevoerd als holle as motor. De aandrijfas is dus direct verbonden met de scheepsschroef.

Verschillende vaarmodi

De onderneming Oilchart International zal de Martinique in de Nederlandse havens als tankschip in gebruik nemen. Met de hybride aandrijving staan de kapitein van het tankschip verschillende vaarmodi ter beschikking. Zo kan hij uitsluitend met behulp van de dieselmotor maar ook alleen met de elektrische aandrijving varen.

Bovendien werken deze bedrijfsmodi ook in combinatie met elkaar. In de haven of als de tanks leeg zijn kan het schip compleet elektrisch varen wat als gevolg heeft dat er weinig emissie vrijkomt. Mocht het slecht weer zijn of bij volle tanks vaart gemaakt moeten worden, dan schakelt de kapitein de dieselaandrijving aan. Door de mogelijkheid om met elektrische aandrijfkracht te ondersteunen, kan de dieselmotor reeds bij de constructie kleiner gebouwd worden.

De kosten voor dit innovatieve aandrijfsysteem zijn daarom niet veel hoger dan bij traditionele dieselaandrijvingen. Extra kosten voor de generator worden door de kleinere hoofdaandrijving zoals lagere installatie kosten gecompenseerd. Bovendien heeft de kapitein profijt van de draaimoment eigenschappen van de elektrische high-torque motor welke in tegenstelling tot de dieselmotoren ook bij lagere toerentallen het volle moment ter beschikking stelt en zo het maneuvreren makkelijker maakt.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

EUCHNER (Benelux) BV

Rotero Holland bv

Pilz Nederland

Rollon Lineairtechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Bege Aandrijftechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (26)

30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications
30 mei 2017 - Neurenberg - Messezentrum
Sensor+Test 2017
31 mei 2017 - Veldhoven - Koningshof
Materials 2017
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Electric & Hybrid Marine World Expo
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Marine Maintenance World Expo en Conferentie
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Autonomous Ship Technology Symposium
7 juni 2017 - Helmond, Automotive Campus
Automotive Congress 2017
13 juni 2017 - 's-Hertogenbosch
ATEX & Process Safety congres 2017

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden