ZOETERMEER, 22 mei 2014 10:26

Technologiebedrijven zakelijk aantrekkelijk

Technologiebedrijven blijken in trek bij werknemers, zakenpartners en investeerders. Dit blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van Incompany 500. Dit is een onderzoek naar de spontane aantrekkingskracht en reputatie van organisaties onder 5.000 hoogopgeleide professionals.

Al tien jaar zijn het de grootste Nederlandse consumentenmerken die dit onderzoek domineren. In de eerste negen jaar dat het onderzoek werd gehouden, veranderde de samenstelling van de top 9 nooit.

Technologie stijgt flink in ranglijst

Dit jaar lukt het een technologiebedrijf om hier verandering in te brengen: ASML passeert ABN Amro en KPN. Technologiebedrijven zijn in trek bij werknemers, zakenpartners en investeerders. In de top 3 verdrijft Philips Rabobank (die in 2009, 2010 en 2011 nog won) naar plaats drie. De neergang van de aantrekkingskracht van financiële instellingen zet dus door. Naast Rabobank verliezen ABN Amro, Aegon en Delta Lloyd veel terrein.

'Duurzaam succes'

Topnoteringen in het reputatieonderzoek zijn weggelegd voor ASML, Triodos Bank, Apple en Ikea, die ook al hoog eindigen in het onderzoek naar aantrekkingskracht. “In beide onderzoeken floreren is de heilige graal voor organisaties,” gelooft René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany. “Voor duurzaam succes heb je zowel een goede reputatie als een grote aantrekkingskracht nodig. Het zijn bijzondere bedrijven die dat voor elkaar krijgen.”

Behalve ASML en Philips zijn er nog meer bedrijven die goed scoren bij het onderzoek. Binnen de technologie zijn dit Siemens, Stork en NXP, binnen de industrie DAF, VDL, Tata Steel, Thales Nederland en Heerema Group.

Top 10 aantrekkingskracht

Top 10 reputatie

bron: FME

Foto's:

Technologiebedrijven zakelijk aantrekkelijk

© Aandrijvenenbesturen.nl