Laatste nieuws:

CAMBRIDGE, MASSACHUSETTS (VS), 6 januari 2014 12:30

Bio-accu laat elektrische voertuigen rijden dankzij virussen

Wetenschappers van MIT hebben een nieuwe bio-accu ontwikkeld met behulp van levende organismen; virussen om precies te zijn. De accu heeft een energiedichtheid die twee tot drie keer zo hoog is als huidige lithium-lucht accu's.

Een accu op basis van virussen is voorlopig nog toekomstmuziek, maar het eerste onderzoek is veelbelovend.'
Een accu op basis van virussen is voorlopig nog toekomstmuziek, maar het eerste onderzoek is veelbelovend.
1/1

De onderzoekers maakten deze virus-gebaseerde accu door genetisch gemodificeerde virussen te gebruiken bij de productie van nanodraden die gebruikt worden als de electrodes. Het toevoegen van deze virussen verhoogd het totale oppervlak op de plek waar de elektrochemische activiteit plaatsvindt tijdens opladen of ontladen. Hierdoor zijn er meer oplaadcycli mogelijk en wordt de leeftijd van de accu verlengd. De virussen zijn overigens niet schadelijk voor mensen, aangezien ze enkel bacteriën infecteren.

MIT verwacht veel van de accu. In een reactie aan Design News stelt MIT Professor of Energy Angela Belcher: "We streven naar het ontwikkelen van een krachtige batterij met meer cycli op een kost-efficiënte manier." De accu zal ook minder milieubelastend zijn omdat de chemische structuur is afgeleid van natuurlijke materialen en processen.

Het idee voor de bio-accu komt van natuurlijke materialen zoals botten en schelpen. Bij deze materialen bouwen proteïnen in de organismen een natuurlijk organisch materiaal op. Ze vormen bij lage temperatuur en druk en vereisen geen giftige stoffen.

Om de accu te ontwikkelen, produceerden Belcher en haar mede-onderzoekers een matrix van nanodraden, elk ongeveer 80 nanometers breed. Hiervoor gebruiken ze een genetisch gemodificeerd virus genaamd M13. Deze virussen maken mangaanoxide aan, een materiaal wat vaak wordt gebruikt in lithium-lucht-accu's. De nanodraden die door de virussen worden geproduceerd hebben een ruw en puntig oppervlak, waardoor het oppervlak veel groter wordt, aldus de onderzoekers.

De accu is nog in de beginfase van de ontwikkeling, maar is veelbelovend als het op eventuele massaproductie neerkomt. Belcher: "We zijn momenteel een proces aan het ontwikkelen om deze materialen in grotere accu's te testen. Het zijn momenteel heel kleine structuren, één tot twee centimeter. Het proces zou niet veel duurder moeten worden dan traditionele productiemethodes."

Op dit moment is alleen nog maar de kathode van de accu succesvol getest en niet het elektrolyt, of andere essentiële onderdelen. Het onderzoek heeft dus nog een lange weg te gaan voor het commercieel interessant is.

bron: Design News

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rollon Lineairtechniek BV

Rotero Holland bv

Pilz Nederland

Bege Aandrijftechniek BV

EUCHNER (Benelux) BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (18)

24 oktober 2017 - Gorinchem, Evenementenhal
Recycling 2017
31 oktober 2017 - Gorinchem - Evenementenhal
Metavak 2017
7 november 2017 - Rotterdam - Ahoy
Europort
8 november 2017 - Bad Salfzuflen (D), Messezentrum
FMB
8 november 2017 - Assen, TT-Hall
Main Industry
9 november 2017 - Nieuwegein, De Kom
Master of Safety
14 november 2017 - Utrecht, Jaarbeurs
Smart Homes & Intelligent Building
14 november 2017 - Eindhoven, Van der Valk Hotel
NI Days 2017

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden