DARWIN (AUSTRALIĆ«), 7 oktober 2013 11:12

Nederland en Japan domineren eerste dagen World Solar Challenge

De eerste twee racedagen van de World Solar Challenge werden gedomineerd door de Nederlandse en Japanse teams. Kort na de start van de race nam The Red Engine van Solar Team Twente de leiding in de Challenger klasse. Later in de middag nam Delft de eerste positie over, met het Japanse Tokai-team als derde. In de Cruiser klasse wist Eindhoven lang de leiding vast te houden. Solar Team Twente heeft er bewust voor gekozen rustig van start te gaan. Dankzij het goede weermodel kon het team anticiperen op de lichte bewolking die later in de middag opkwam. Zo werd er niet onnodig energie verspild. De tweede dag ligt Delft aan kop, gevolgd door het Japanse team van Tokai University en als derde het Solar Team Twente.

Solar Team Twente heeft de eerste dag behouden gereden om zoveel mogelijk energie te besparen. In de middag verwachtte het team minder zon, hier heeft het team dan ook rekening mee gehouden. Het team rijdt zijn eigen race. Raceleider Jelle Wagenvoort vat het aldus samen: "Het is dag 1, het heeft nog geen zin om te gaan racen, we kijken nog niet naar onze concurrenten en houden vast aan onze eigen strategie"

Raceverloop dag één

Om 8:35 begon coureur Lot Jeurink aan de race van Darwin naar Adelaide. Al snel wist The Red Engine teams in te halen die hoger gekwalificeerd stonden. Bij de eerste controlestop in Katherine kwam het team als eerste over de streep. Deze stop ligt op 321 kilometer van de start en Solar Team Twente kwam hier omstreeks 12:30 aan.

Na de stop was het aan Erik Krämer om verder te racen. Omstreeks 14:00 werd Solar Team Twente ingehaald door het Delftse team, dat hard van start ging. De voorspellingen 's ochtends bleken waar te zijn, 's middags was er wat sluierbewolking. The Red Engine heeft ‘s middags behouden de race uitgereden en heeft op het eind van vandaag controlestop twee bereikt. Deze stop ligt op 633 kilometer van de start. De achterstand op het team uit Delft bedraagt 26 minuten.

The Red Engine reed met een gemiddelde snelheid van 82 km/u.

De Twentse zonneauto is de dag goed doorgekomen. Er zijn geen problemen geweest met de auto en ook de coureurs voelen zich goed. De temperatuur binnen de auto was maximaal 42 graden Celsius, nauwelijks warmer dan de buitentemperatuur van 41 graden.

Dag twee

Na een snelle start van het Japanse Tokai University team neemt The Red Engine op dag twee de derde plaats in bij de World Solar Challenge. Solar Team Twente blijft vasthouden aan de eigen racestrategie. Gedurende de racedag heeft het team stabiel op de derde plek gereden. Ten opzichte van de koplopers is de achterstand ongeveer drie kwartier. Ten opzichte van de andere deelnemers groeit de voorsprong licht. 

Solar Team Twente laat zich niet gek maken. Na de snelle start van Tokai University is het team één plek gezakt. De afstand tot de koplopers Delft en Tokai is iets gegroeid. Delft ging net als gisteren snel van start, maar kreeg een tijdstraf van tien minuten opgelegd wegens te snel rijden.  

Solar team Twente

Solar Team Twente is een team van studenten aan de Universiteit Twente en de Saxion Hogeschool, dat elke twee jaar meedoet aan de Bridgestone World Solar Challenge. Hiervoor ontwerpen en bouwen ze zelf een zonneauto. De World Solar Challenge vindt dit jaar plaats tussen 6 en 13 oktober.

bron: Solar Team Twente

Foto's:

Nederland en Japan domineren eerste dagen World Solar Challenge

The Red Engine na de start in Darwin. (foto: Joost van Baars)

© Aandrijvenenbesturen.nl