Laatste nieuws:

KARLSRUHE (DUITSLAND), 26 augustus 2013 10:53

Elektromotoren met vezelversterkte kunststof en aluminium

Bestaande hoogvermogen elektromotoren zijn voor gebruik in elektrische voertuigen te zwaar, te groot en te duur: Ze zijn veel meer ontwikkeld op levensduur en duurbelasting, terwijl grootte, rendement en massa een minder belangrijke rol spelen. Het ProLemo-project moet daar een einde aan maken.

(Bron afbeelding Arburg)'
(Bron afbeelding Arburg)
1/1
Binnen het project ProLemo wordt gezocht naar nieuwe productietechnieken voor lichte elektromotoren die zijn uitgevoerd met een behuizing en rotor uit vezelversterkte kunststof en Soft Magnetic Composites en met wikkelingen uit aluminiumdraad in plaat van koper. Het is de bedoeling de rotor, stator en de behuizing van geïntegreerde koeling te voorzien.

Partners

Binnen het project wordt samengewerkt door Wittenstein cyber motor als fabrikant van de elktromotoren, Index-Werke Hahn & Tessky voor de bewerkingsmachines , Arburg voor de benodigde spuitgiettechnologie en Aumann als specialist voor het wikkelen van aluminium draad. Het Karlsruher Institut für Technologie (KIT) neemt met twee instituten (het Institut für Fahrzeugsystemtechnik en het Institut für Produktionstechnik) als onderzoekspartner deel aan het project. Het project heeft een duur van drie jaar en is gedoteerd met 3,3 miljoen euro. Het Duitse Ministerie van Economische Zaken neemt daarvan 1,7 miljoen euro voor zijn rekening. Het project wordt geleid door het Duitse Centrum voor lucht- en Ruimtevaart (DLR).

Vier concepten

De projectpartners ontwikkelen een technologiematrix op basis van vier lichtgewichtscenario's voor permanent- en onafhankelijk bekrachtigde synchroon- en asynchroonmotoren. Op basis daarvan wordt vastgesteld hoe deze lichtgewicht motorconcepten zinvol kunnen worden ingezet en waar het grootst mogelijke profijt kan worden gehaald voordelen liggen. Het is bovendien ook mogelijk de concepten op productiekosten te vergelijken. Vervolgens worden prototypes van de gekozen componenten in een productie cel voor de lichtgewicht motor aan het KIT gefabriceerd. Als projectresultaat moet er een richtlijn voor het ontwerp en de productie van lichtgewichtmotoren tot stand komen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

EUCHNER (Benelux) BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Pilz Nederland

Bege Aandrijftechniek BV

Rollon Lineairtechniek BV

Rotero Holland bv

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (25)

30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications
30 mei 2017 - Neurenberg - Messezentrum
Sensor+Test 2017
31 mei 2017 - Veldhoven - Koningshof
Materials 2017
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Electric & Hybrid Marine World Expo
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Marine Maintenance World Expo en Conferentie
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Autonomous Ship Technology Symposium
7 juni 2017 - Helmond, Automotive Campus
Automotive Congress 2017
13 juni 2017 - 's-Hertogenbosch
ATEX & Process Safety congres 2017

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden