Laatste nieuws:

DELFT, 5 augustus 2013 10:40

Raceteam TU Delft grijpt opnieuw wereldtitel

Met een voorsprong van 9.5 punten op aartsrivaal ETH Zürich prologeerde DUT Racing afgelopen weekend haar officieuze wereldtitel in de Formula Student competitie. In Duitsland gingen de studenten de strijd aan met 40 andere teams in de elektrische klasse.

(Bron: TU Delft)'
(Bron: TU Delft)
1/1

"De wagen presteerde fantastisch, zowel de acceleratie als de endurance hebben we dit weekend weten te winnen. We wisten dat het erg dicht op elkaar zat, zowel wij als het team uit Zürich hebben essentiële punten laten liggen. Zo werden wij gediskwalificeerd bij het skidpad evenement, omdat de energiemeter van de auto niet aan stond. En Zürich had grote problemen bij autocross. Hun motor viel binnen vier minuten ongeveer vijfttien keer uit." vertelt teamleider Marius Knol.

De elektrische en vierwielaangedreven DUT13 won de ontwerp- en racewedstrijd Formula Student Germany, dat bekend staat als het officieuze WK. In totaal deden 115 teams mee, waaronder alle topteams uit de wereld. DUT Racing won het WK al vier keer: in 2008 en in 2010 met een verbrandingsmotor, en in 2011 en 2012 in de elektrische klasse. Het team behoudt haar eerste plek op de wereldranglijst.

Ontwerpen, bouwen, racen

Formula Student is een internationale ontwerp- en racecompetitie, waarbij teams van studenten een eigen racewagen moeten ontwerpen en bouwen. Tijdens het wedstrijdweekend worden ze getest op verschillende proeven, zoals acceleratie, skidpad en de gevreesde endurance, een duurproef waar traditioneel veel wagens uitvallen. Wie uiteindelijk op de verschillende proeven de meeste punten binnenhaalt, wint.

Zelden was het officieuze wereldkampioenschap in Duitsland zo spannend. De verschillen waren dit jaar erg klein. Veel topteams, waaronder het Delftse DUT Racing Team, hebben veel punten laten liggen. Het was tussen de teams onderling zeer onzeker wie er nou gewonnen had. "Het is moeilijk te zeggen wat de uitslag is. Onze grootste concurrent, het team uit Zürich, denkt uit hun berekeningen op te maken dat wij gewonnen hebben. Wij denken echter het tegenovergestelde." Aldus teammanager Marius Knol, vóór de prijsuitreiking.

"DUT13 is onze eerste racewagen met grote voor- en achtervleugels", zegt teammanager Marius Knol. "Door een reglementswijziging is de snelheid bij de afsluitende duurproef, de endurance, veel belangrijker geworden dan vorig jaar. Daar hebben we veel extra punten gepakt omdat we met de vleugels veel strakker door de bochten kunnen. Het scheelt een tiende seconde op de acceleratie, maar daar werden we nog steeds eerste met een tijd van 3,51 seconden over de 75 m.

Rijdende computermuis

"Bijzonder aan de nieuwe auto is dat het eigenlijk een rijdende computermuis is." Aldus teammanager Marius Knol. "Vanuit het midden van de auto richten we een laserstraal op het wegdek. Net zoals in een optische muis meten we zo heel precies de beweging van de auto over het asfalt. Dat, met behulp van de boordcomputer en de vier in de wielen ingebouwde elektromotoren, stelt ons in staat ervoor te zorgen dat de auto heel precies doet wat de coureur wil."

Formula Student

Formula Student is een internationale ontwerpcompetitie waar wereldwijd meer dan 400 universiteiten aan deelnemen. De race is oorspronkelijk opgezet vanuit de Amerikaanse auto-industrie, waar men behoefte had aan ingenieurs met meer praktische ervaring. De studenten van de TU Delft presteren de laatste jaren altijd goed, en hebben een reputatie opgebouwd met een lijn superlichte racewagens.

bron: TU Delft

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rollon Lineairtechniek BV

Bege Aandrijftechniek BV

Rotero Holland bv

Pilz Nederland

EUCHNER (Benelux) BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (15)

28 maart 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
RailTech 2017
5 april 2017 - 's-Hertogenbosch - Brabanthallen
Automation 2017
11 april 2017 - Rotterdam - Ahoy
Maintenance NEXT
24 april 2017 - Hannover - Messegelände
Hannover Messe
9 mei 2017 - Eindhoven - Evoluon
Safety Event 2017
9 mei 2017 - Gorinchem - Evenementenhal
Maritime Industry 2017
9 mei 2017 - Hengelo - Thales
Virtual reality training & simulatie in de industrie
30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden