DELFT, 3 juni 2013 11:20

Studenten TU Delft mikken op wereldrecord met zelfgebouwde onderzeeër

Het wereldsnelheidsrecord voor mensaangedreven onderzeeërs staat op 13,02 km/u. Het Wasub-team van de TU Delft denkt dat dit sneller kan. Met hun nieuwe onderzeeër, aangedreven door trapkracht, willen de studenten dat record verbreken tijdens de International Submarine Races (van 24 tot 28 juni in Maryland, VS). Het team heeft de onderzeeër getest in het 200 meter lange ‘Concept Basin’ van het maritieme onderzoeksinstituut Marin in Wageningen.

Het wereldsnelheidsrecord dat het Wasub-team wil verbreken, is afgelopen zomer neergezet door het Canadese Omer-team. 13,02 Kilometer per uur is aanzienlijk sneller dan de maximumsnelheid van een topzwemmer (ongeveer 8 km/u). De teams slagen erin deze snelheden te halen door een romp die weinig weerstand oplevert, een voortstuwing door middel van een fietsbeweging en een schroef die een stuk efficiënter is dan de borstcrawl-beweging.

Menselijke factor

Een belangrijke factor voor het Wasub-team is uiteraard ook ‘de mens'. De fietser ligt in duikuitrusting op zijn buik in de onderzeeër zodat hij kan kijken waar hij naartoe moet varen. Na een selectie zijn twee semi-professionele wielrenners, Peter van Agtmaal en David van Eerd, gekozen om in juni te racen in het David Taylor Model Bassin te Carderock, Maryland.

"Naast stalen spieren, vraagt dit ook om stalen zenuwen", stelt Gijs Bloemen, projectleider en student Maritieme Techniek. "De piloot moet presteren in duikuitrusting, in een afgesloten Wasub vol water, op een diepte van ongeveer drie meter. Daar is niet iedereen voor geschikt. Uiteraard zijn er veel duikers in de buurt, om te helpen als dat nodig is."

Reputatie

Het Delftse Wasub-team kan putten uit eerdere ervaringen. In 2005 deed een studententeam ook al mee aan de International Submarine Races, en won toen. Gijs Bloemen heeft vertrouwen in een goede afloop: "We hebben het voordeel dat we gebruik kunnen maken van de expertise van de TU Delft en het maritieme onderzoeksinstituut Marin. Zo kregen we bij het ontwerp van de schroef hulp van Marin-onderzoeker Jan Holtrop, een van de grondleggers van de Holtrop-Mennen vermogenspredictie voor schepen en een grootheid in de Maritieme Techniek.'

Foto's:

Studenten TU Delft mikken op wereldrecord met zelfgebouwde onderzeeër

Foto: Marin

© Aandrijvenenbesturen.nl