Laatste nieuws:

DELFT, 3 juni 2013 11:20

Studenten TU Delft mikken op wereldrecord met zelfgebouwde onderzeeër

Het wereldsnelheidsrecord voor mensaangedreven onderzeeërs staat op 13,02 km/u. Het Wasub-team van de TU Delft denkt dat dit sneller kan. Met hun nieuwe onderzeeër, aangedreven door trapkracht, willen de studenten dat record verbreken tijdens de International Submarine Races (van 24 tot 28 juni in Maryland, VS). Het team heeft de onderzeeër getest in het 200 meter lange ‘Concept Basin’ van het maritieme onderzoeksinstituut Marin in Wageningen.

Foto: Marin'
Foto: Marin
1/1

Het wereldsnelheidsrecord dat het Wasub-team wil verbreken, is afgelopen zomer neergezet door het Canadese Omer-team. 13,02 Kilometer per uur is aanzienlijk sneller dan de maximumsnelheid van een topzwemmer (ongeveer 8 km/u). De teams slagen erin deze snelheden te halen door een romp die weinig weerstand oplevert, een voortstuwing door middel van een fietsbeweging en een schroef die een stuk efficiënter is dan de borstcrawl-beweging.

Menselijke factor

Een belangrijke factor voor het Wasub-team is uiteraard ook ‘de mens'. De fietser ligt in duikuitrusting op zijn buik in de onderzeeër zodat hij kan kijken waar hij naartoe moet varen. Na een selectie zijn twee semi-professionele wielrenners, Peter van Agtmaal en David van Eerd, gekozen om in juni te racen in het David Taylor Model Bassin te Carderock, Maryland.

"Naast stalen spieren, vraagt dit ook om stalen zenuwen", stelt Gijs Bloemen, projectleider en student Maritieme Techniek. "De piloot moet presteren in duikuitrusting, in een afgesloten Wasub vol water, op een diepte van ongeveer drie meter. Daar is niet iedereen voor geschikt. Uiteraard zijn er veel duikers in de buurt, om te helpen als dat nodig is."

Reputatie

Het Delftse Wasub-team kan putten uit eerdere ervaringen. In 2005 deed een studententeam ook al mee aan de International Submarine Races, en won toen. Gijs Bloemen heeft vertrouwen in een goede afloop: "We hebben het voordeel dat we gebruik kunnen maken van de expertise van de TU Delft en het maritieme onderzoeksinstituut Marin. Zo kregen we bij het ontwerp van de schroef hulp van Marin-onderzoeker Jan Holtrop, een van de grondleggers van de Holtrop-Mennen vermogenspredictie voor schepen en een grootheid in de Maritieme Techniek.'

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

EUCHNER (Benelux) BV

Rollon Lineairtechniek BV

Pilz Nederland

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rotero Holland bv

Bege Aandrijftechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (15)

28 maart 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
RailTech 2017
5 april 2017 - 's-Hertogenbosch - Brabanthallen
Automation 2017
11 april 2017 - Rotterdam - Ahoy
Maintenance NEXT
24 april 2017 - Hannover - Messegelände
Hannover Messe
9 mei 2017 - Eindhoven - Evoluon
Safety Event 2017
9 mei 2017 - Gorinchem - Evenementenhal
Maritime Industry 2017
9 mei 2017 - Hengelo - Thales
Virtual reality training & simulatie in de industrie
30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden