Laatste nieuws:

UTRECHT, 23 september 2012 14:48

Maintenance moet anders

De eisen aan machines en procesinstallaties worden steeds hoger. De productiviteit moet omhoog, onderhoudskosten omlaag. Tegelijk verdwijnt technische expertise uit bedrijven doordat onderhoud wordt uitbesteed en het aantal technisch opgeleide medewerkers afneemt. Maintenance zal dus anders moeten. Deelnemers aan Industrial Automation & Drives laten zien hoe.

'
1/1
Machinebouwers communiceren al lang met hun machines en installaties in het veld. Remote diagnoses is in veel sectoren gemeengoed. Dankzij verbeterde sensoren, slimmere algoritmen om data te loggen en te verwerken en met name verbeterde ethernetcommunicatie, zie je nu dat condition monitoring stilaan doorbreekt om onderhoud te optimaliseren. Je kunt eigenlijk wel de vergelijking maken met de moderne auto's, die afhankelijk van het gebruik en de rijstijl van de eigenaar hun service-intervallen bepalen. Klanten willen precies op tijd ingrijpen, niet als het te laat is, maar ook niet te vroeg.

Just in time maintenance

Precies hier draait het bij maintenance om: maatwerk in onderhoud. Total cost of ownership dwingt leveranciers én gebruikers anders naar onderhoud te kijken. Preventief onderhoud plannen, om kostbare productiestilstand te voorkomen. Maar evenmin componenten te vroeg vervangen. Liefst onderhoud plegen tegen de tijd dat vervanging, of bijvoorbeeld smering, echt nodig is en de machine of installatie toch al stilstaat, bijvoorbeeld omwille van een batchwissel.

Condition monitoring biedt hiervoor mogelijkheden Elektronische systemen meten een aantal variabelen die inzicht geven in de conditie van aandrijfcomponenten. Een hogere stroomopname kan duiden op meer wrijving als gevolg van slijtage aan lagers.Hetzelfde geldt voor trillingen.

Beter plannen

"Door continu de variabelen te meten, kun je onderhoud veel beter plannen. Komen de waarden boven bepaalde vooringestelde grenswaarden uit, dan pas ga je actie ondernemen", zegt Peter Top van Wago Nederland.

Wago heeft een condition monitoring module ontwikkeld, die op hun modulaire I/O-systeem wordt bijgestoken. Door op deze manier de conditie van aandrijf- of automatiseringssysteem continu te meten, wordt productiestilstand voorkomen als gevolg van onverwachte reparaties. Met deze condition monitor module worden zowel machinetrillingen als schokpulsen gemeten. Daarnaast kan Wago met I/O-modules het stroomverbruik en de temperatuur meten.

Met deze variabelen kun je al in een heel vroeg stadium een signaal krijgen dat slijtage optreedt. Via veldbussystemen worden al deze signalen doorgegeven aan asset managementsystemen die de signalen vertalen naar onderhoudsrapportages. Het Wago I/O systeem verwerkt deze signalen zelf en geeft afhankelijk van de door de gebruiker ingestelde grenswaarden zelf al de waarschuwings- of alarmsignalen af.

Ook bij installed base

Het monitoren van bijvoorbeeld aandrijfsystemen om op basis hiervan voorspellingen te doen over het onderhoud, is natuurlijk in de eerste plaats iets voor nieuwe machines en installaties. Er is echter ook een groot potentieel om de installed based te upgraden. Dergelijke functies kunnen zonder meer worden ingebouwd in regelaars van zeven, acht jaar oud. En als dat niet meer kan, ben je wellicht toe aan een nieuwe regelaar.

Service-interval verlengen

Ook onderhoud aan meetinstrumenten verandert, constateert Wil Menninga, bij Krohne Nederland verantwoordelijk voor service.Onderhoud wordt steeds meer afgestemd op de mate waarin een instrument proceskritisch is. Wil Menninga: "Proceskritische instrumenten controleer je elk jaar, maar als het uitvallen van een instrument weinig impact op je proces heeft, kun je de service-interval verlengen tot eens in de twee of drie jaren." Daarmee kun je veel kosten besparen en toch een goed inzicht houden in de status van je instrumenten.

Ontzorgen

Een ontwikkeling waar in zijn ogen nog onvoldoende gebruik van wordt gemaakt, is in het verkoopproces nieuwe projecten - of bij modernisering de bestaande projecten - beoordelen vanuit het oogpunt van service.

"Het liefst trekken we als servicedienst samen met de salesafdeling op, zodat we samen de klant in het voortraject kunnen adviseren.Door ons als partner op te stellen, kunnen we klanten maximaal ontzorgen", legt Menninga uit. Deze samenwerking zie je in de praktijk in zijn ogen nog onvoldoende, terwijl je juist hier veel winst kunt boeken. Je moet namelijk bij de selectie van instrumenten heel goed naar de toepassing kijken en hoe je ze inbouwt in de installatie.

Wil Menninga merkt echter dat er steeds meer kennis van de installatie bij klanten wegvloeit, mede doordat onderhoud steeds vaker wordt uitbesteed. Daardoor raak je op den duur je grip op de installatie kwijt, vreest hij. "Je moet op de locatie mensen houden met verstand van de installatie, die horen of de installatie goed loopt. Die expertise is onontbeerlijk."

 

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Rotero Holland bv

Rollon Lineairtechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Pilz Nederland

EUCHNER (Benelux) BV

Bege Aandrijftechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (26)

30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications
30 mei 2017 - Neurenberg - Messezentrum
Sensor+Test 2017
31 mei 2017 - Veldhoven - Koningshof
Materials 2017
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Electric & Hybrid Marine World Expo
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Marine Maintenance World Expo en Conferentie
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Autonomous Ship Technology Symposium
7 juni 2017 - Helmond, Automotive Campus
Automotive Congress 2017
13 juni 2017 - 's-Hertogenbosch
ATEX & Process Safety congres 2017

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden