Laatste nieuws:

DELFT, 1 augustus 2012 12:34

Oudere auto’s steeds belangrijker voor schadelijke emissies

Auto’s ouder dan 25 jaar (oldtimers) vormen in een aantal grote steden nu nog ongeveer 1% van het licht wegverkeer. Zij zijn echter wel verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de uitstoot aan PM10-fijn stof en 20% van de NOx. De uitstoot van fijnstof (PM10) uit de uitlaat van dieselvoertuigen van die leeftijd, goed voor de helft van de import van oldtimers, is 80 keer hoger dan van een moderne dieselauto.

'
1/1

Hetzelfde geldt voor oldtimers op benzine en LPG. De uitstoot van NOx van deze voertuigen is 40-100 keer hoger dan van een moderne benzineauto. De import van één oude auto van voor 1988 doet zo het effect van vele nieuwe schone auto's teniet.

Meer oude auto's die meer kilometers rijden

Oldtimers worden steeds vaker dagelijks gebruikt en maken meer kilometers. Recent onderzoek op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu door het Planbureau voor de Leefomgeving PBL en TNO heeft de groei, het gebruik, en het milieueffect van oldtimers in kaart gebracht. Meer auto's bereiken de leeftijd van 25 jaar.

Daarnaast is er een substantiële import van auto's van 25 jaar of ouder. Samen veroorzaken ze een jaarlijkse groei van het oldtimerwagenpark van bijna 10%. Was voorheen de gemiddelde jaarkilometrage van een oldtimer 2.000 à 3.000 km, nu is er een grote en groeiende groep die meer dan 10.000 km per jaar rijdt. De groeiende aantallen en het groeiend gebruik versterken elkaar in hun aandeel op de weg en in de toenemende uitstoot van schadelijke uitlaatgassen.

In de komende jaren zal, zonder maatregelen, deze bijdrage nog groter worden. De rest van het wagenpark wordt gemiddeld nieuwer en daardoor schoner, maar de groep oldtimers groeit en houdt dezelfde hoge emissies. Van de verschuiving van de leeftijd van 25 jaar naar 30 jaar voor de MRB vrijstelling wordt een beperkt positief effect verwacht op deze zorgwekkende trend.

De helft van de import van oldtimers betreft dieselauto's. De historische meetgegevens van TNO aan de specifieke merken en modellen die nu veel geïmporteerd worden komt goed overeen met de emissiefactoren die door het CBS gehanteerd worden.

bron: TNO

Reacties (2)

Voor het grootste gedeelte van de oldtimerbezitters geld de liefde voor het voertuig. De kosten voor het goed onderhouden maken het belasting vrij zijn tot een lachertje! De meeste rijden er ook slechts geringe km mee! Maar leuk voorbeeld: Ik koop een VW camper met dieselmotor in Duitsland. Bewust gekocht met roetfilter!! Een dure namontage. De RDW kijkt er niet naar en het wordt niet opgenomen op het kentekenbewijs! Ook niet na een nadrukkelijk verzoek van mijn kant. De verzekringen hanteren voor oldtimers km limieten. Waarom de belasting niet? Zaak gelijk opgelost en worden niet alle Oldtimerbezitters over een kam geschoren.

Dries

03-08-2012 op 08:33

Gelukkig worden "oldtimers" nog steeds goed door onze overheid behandeld. Koop een ouwe Mercedes diesel waar de gaten in vallen en die in Duistland van de weg wordt gehaald, NL kenteken erop en rijden zonder houderschap belasting en lage verzekering. De roest valt op straat, het straatbeeld vervuild, de lucht vervuild maar blijven sponseren!! Weg met die ouwe zooi!

Ralph

03-08-2012 op 08:07

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

EUCHNER (Benelux) BV

Pilz Nederland

Rotero Holland bv

Rollon Lineairtechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Bege Aandrijftechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (29)

6 september 2017 - Den Haag
10 jaar Platform Schone Scheepvaart
12 september 2017 - Hilvarenbeek, Hilvaria Studio’s
AluminiumNext
13 september 2017 - Garching (D), FZG, TU München
7th International Conference on Gears 2017
19 september 2017 - Hardenberg - Evenementenhal
Technische Industriële Vakbeurs
21 september 2017 - Vianen, Pilz Nederland
Vrouwen in de techniek
28 september 2017 - Barneveld, Midden Nederland Hallen
Business Software Event 2017
3 oktober 2017 - Maarssen, De Fabrique
Engineering in Food and Beverage
4 oktober 2017 - Eindhoven, Van der Valk Hotel
Software-Centric Systems Conference

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden