Laatste nieuws:

LOUISVILLE, KENTUCKY (VS), 16 april 2012 12:23

Ford robots hebben ‘laserogen en zuignaphanden’

De Ford Escape van 2013 wordt mogelijk gemaakt dankzij nieuwe robottechnologieën die de kwaliteit en efficiency in de Ford-fabriek verbeteren. Bij het leeuwendeel van het bouwproces van deze nieuwe auto komt geen handwerk meer kijken.

De Ford Escape wordt bijna geheel automatisch gebouwd. (Foto: Ford Motor)'
De Ford Escape wordt bijna geheel automatisch gebouwd. (Foto: Ford Motor)
1/1

De Fordfabriek in Louisville Kentucky is uitgerust met 700 robots. Doel is om fysieke belasting te verminderen en energie te besparen. Met behulp van camera's kunnen de robots zelf herkennen waar een auto afwijkt van specificaties. Denk hierbij aan de ruimte tussen deurpanelen, of ruimte tussen de voorruit en de rest van het plaatwerk.

"De mogelijkheid om met deze machines alle afwijkingen in elk voertuig in het productieproces te kunnen registreren verbetert onze kwaliteit en resulteert in een bijna op maat gemaakt voertuig", aldus Thomas Burns, een engineer die met de nieuwe techniek voor de Ford Escape werkt.

Robots en mensen worden collega's

"Sommige van de robots werken samen met onze arbeiders in de productiestraat om efficiency van de bouw van de Escape te verhogen", aldus Marty Smets, een engineer op gebied van ergonomie. "We hebben ook een scala aan semi-autonome robots, die herhaalde taken uitvoeren die voor mensen niet veilig zijn."

Zuignappen

De robots zorgen ervoor dat alle onderdelen van de Escape zo strak mogelijk passen. De robots zullen deurpanelen nog strakker proberen in elkaar te zetten, om zo bijvoorbeeld windlawaai te verminderen. Zo wordt de kwaliteit van elke Escape die van de lopende band rolt, verhoogt. Een robotarm brengt de lijm aan voor de voorruit, wat een herhaalbare en constante handeling is en het glas wordt mechanisch geplaatst met behulp van zuignappen.

In de lakstraat zorgen 88 nieuwe robots ervoor dat er minder geld wordt verspild aan energiekosten door verf en sealer met een hogere efficiency aan te brengen op en in het voertuig. Door mensen te weren uit de lakstraat kan er bespaard worden op energie voor klimaatcontrole en luchtstroom, wat ook weer minder CO2-uitstoot tot gevolg heeft.

bron: USA Today

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Bege Aandrijftechniek BV

Rotero Holland bv

Pilz Nederland

EUCHNER (Benelux) BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rollon Lineairtechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (15)

28 maart 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
RailTech 2017
5 april 2017 - 's-Hertogenbosch - Brabanthallen
Automation 2017
11 april 2017 - Rotterdam - Ahoy
Maintenance NEXT
24 april 2017 - Hannover - Messegelände
Hannover Messe
9 mei 2017 - Eindhoven - Evoluon
Safety Event 2017
9 mei 2017 - Gorinchem - Evenementenhal
Maritime Industry 2017
9 mei 2017 - Hengelo - Thales
Virtual reality training & simulatie in de industrie
30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden