MOUNTAIN VIEW, VS, 19 december 2011 15:28

Google krijgt patent op bestuurderloze auto

Een in mei 2011 door Google aangevraagd patent voor bestuurderloze autotechniek is toegewezen aan de zoekmachinegigant. De aanvraag is getiteld ‘omzetten van een ‘mixed mode’ voertuig naar autonome modus’ en omschrijft een methode waarmee een voertuig van handmatige besturing over kan schakelen naar volautomatisch bewegen, stoppen en parkeren.

In het patent wordt ook omschreven hoe een auto kan ‘weten' waar ‘ie zich bevind en welke kant er op gereden moet worden. De auto zal dan vervolgens bij een bestemming arriveren en verschillende acceptabele parkeerplaatsen kunnen weergeven. Via internet kan de auto informatie opvragen over andere parkeerplaatsen, of welke kant er op gereden kan worden bij een eventueel vervolg van de reis.

Rondleiding

De patentaanvraag geeft ook een voorbeeld, waarbij er een rondleiding gegeven wordt door het Millennium Park in Chicago. De auto kan zo geprogrammeerd worden dat hij vijf minuten bij een standbeeld stopt, daarna vijf minuten bij de fontein stilstaat en tot slot een bepaalde tijd bij de schaatsbaan wacht, waarna de auto weer terugkeert naar het startpunt.

Landingsbaan

In het patent heeft de auto twee standen: een handmatige stand, waarbij de auto door een mens bestuurd kan worden, en een autonome stand, waarbij de auto zichzelf volledig bestuurt. Een overgang tussen de twee kan bijvoorbeeld geschieden op een vooraf bepaalde ‘landingsbaan'. De auto krijgt een indicator dat het voertuig gearriveerd is op de landingsbaan en dat er overgeschakeld kan worden naar de autonome stand.

Toekomst van transport

Google staat al langer bekend om zijn technologische vooruitgangen op het gebied van auto's die zonder bestuurder voortbewegen. Zo heeft Google een hele batterij aan voertuigen gebruikt die samen ruim 300.000 kilometer wegdek in kaart hebben gebracht. Een mooie demonstratie van de kracht van bestuurderloze voertuigen.

Eerder dit jaar installeerde Google op haar campus ook al een demosysteem van golfkarretjes zonder bestuurder, die met elkaar kunnen communiceren via sensoren. Google is er van overtuigd dat slimme voertuigen die uitgerust zijn met speciale sensoren, kunstmatige intelligentie, videocamera's en andere geavanceerde apparatuur mee kunnen helpen om het verkeer veiliger te maken.

Foto's:

Google krijgt patent op bestuurderloze auto

© Aandrijvenenbesturen.nl