Laatste nieuws:

SILVERSTONE, ENGELAND, 18 juli 2011 09:52

Winst voor elektrische raceauto TU Delft

De elektrische raceauto van TU Delft heeft afgelopen weekend in Engeland het overall klassement van de Formula Student wedstrijd gewonnen. Ook won de DUT11 negen van de tien individuele onderdelen. Na tien raceauto’s met verbrandingsmotoren blijkt de overstap naar een elektrische aandrijving voor de studenten van de TU Delft dus een gouden greep.

'
1/1

"We wisten dat we een goede wagen hadden gebouwd, maar dat we meteen het overall elektrische klassement zouden winnen, daar had ik niet op gerekend", vertelt teamleider Paul van Tricht. De Delftse elektrische raceauto was ook sneller dan de raceauto's met brandstofmotoren, die een apart klassement rijden. In totaal deden 126 teams in Engeland aan de wedstrijd mee, onder zeer regenachtige omstandigheden. 

Ultralichte elektrische raceauto

Twee keer eerder, in 2008 en 2010, wonnen de Delftse studenten Formula Student Germany, maar nog nooit de wedstrijd op Silverstone in Engeland. De Delftenaren hebben naam gemaakt met ultralichte raceauto's met kleine motoren. Daarmee troefden ze vaak de veel zwaardere krachtpatsers van met name Duitse universiteiten af. "Dat 'Delftse Concept' hebben we uiteraard niet losgelaten", zegt Paul van Tricht. "Ook onze eerste elektrische racewagen weegt slechts 175 kg, lichter dan de andere elektrische deelnemers. Dat scheelt enorm op de bochtige circuits."

Race- en ontwerpwedstrijd

Formula Student is een internationale race- en ontwerpwedstrijd voor studententeams. Wereldwijd nemen er ruim 450 universteitsteams uit de hele wereld mee aan de 10 race-evenementen op verschillende Formule 1 Circuits. Een vakkundige jury beoordeelt de racewagens op onder andere veiligheid, kwaliteit en duurzaamheid. Daarnaast komen de wagens op vier raceonderdelen tegen elkaar uit.

Het studentenproject van de TU-Delft, genaamd DUT Racing, telt ongeveer 60 studenten. In een jaar tijd ontwerpen en bouwen zij een racewagen waarmee ze deelnemen aan de wedstrijden in Engeland en Duitsland. De wedstrijd in Duitsland begint op 2 augustus.

 

bron: TU Delft

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Rotero Holland bv

EUCHNER (Benelux) BV

Pilz Nederland

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rollon Lineairtechniek BV

Bege Aandrijftechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (29)

6 september 2017 - Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam – WPC
10 jaar Platform Schone Scheepvaart
12 september 2017 - Hilvarenbeek, Hilvaria Studio’s
AluminiumNext
13 september 2017 - Garching (D), FZG, TU München
7th International Conference on Gears 2017
19 september 2017 - Hardenberg - Evenementenhal
Technische Industriële Vakbeurs
21 september 2017 - Vianen, Pilz Nederland
Vrouwen in de techniek
28 september 2017 - Barneveld, Midden Nederland Hallen
Business Software Event 2017
3 oktober 2017 - Maarssen, De Fabrique
Engineering in Food and Beverage
4 oktober 2017 - Eindhoven, Van der Valk Hotel
Software-Centric Systems Conference

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden