Laatste nieuws:

DEVENTER, 15 juni 2011 14:03

Miniatuur stroommodules voor vliegtuigsensoren

EADS Deutschland heeft een kleine stroomgenerator ontwikkeld die bij uitstek geschikt is voor de luchtvaart. Het Duitse bedrijf werkte hiervoor samen met de TU Wenen.

De miniatuur stroommodule'
De miniatuur stroommodule
1/1

Met de stroomopwekkers kunnen sensoren van elektriciteit worden voorzien. Dit is vooral belangrijk voor de veiligheid aan boord van een vliegtuig. Door een juiste plaatsing van sensoren kunnen defecten en beschadigingen sneller worden gedetecteerd.

Sensoren met eigen stroomvoorziening

Door de sensoren een eigen stroomvoorziening te geven kan de werking onafhankelijk van de centrale stroomvoorziening in een vliegtuig geschieden. En omdat de sensoren draadloos hun werk doen spaart dit ook nog eens kosten voor bedrading en installatie uit. Ook bespaart het brandstof, want het vliegtuig kan lichter gemaakt worden.

Thermo-elektrisch stroom opwekken

De vinding van EADS genereert op thermo-elektrische wijze elektriciteit door gebruik te maken van temperatuursverschillen tussen de ijskoude buitenlucht op grote hoogte en de warmere binnentemperatuur in het vliegtuig. In de module zit een klein waterreservoir wat de warmte van de grond een tijdlang vast kan houden. Water kan veel hitte-energie vasthouden en is dan ook bij uitstek geschikt voor deze toepassing.

De binnenkant van de module staat via de thermo-elektrische generator in verbinding met de romp van het vliegtuig. Door dit temperatuursverschil wordt elektrische stroom opgewekt. Wanneer het vliegtuig weer aan de grond staat werkt het andersom. Dan wordt de romp weer warm, terwijl het binnenste van de module nog koud is en wordt er wederom stroom opgewekt.

Draadloze sensoren in de toekomst

Op dezelfde manier zouden sensoren in de stoelen bij kunnen houden of passagiers hun gordel dicht hebben geklikt en of ze de tafeltjes wel dicht hebben geklapt tijdens opstijgen en landen. Zo niet, dan gaat er draadloos een signaal naar de bemanning. Bij deze toepassing kan gebruik worden gemaakt van de lichaamswarmte van de passagiers om stroom op te wekken. Ook dit scheelt weer een hoop dure en zware bedrading.

bron: PhysOrg.com

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Pilz Nederland

Bege Aandrijftechniek BV

Rotero Holland bv

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rollon Lineairtechniek BV

EUCHNER (Benelux) BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (29)

26 september 2017 - Gorinchem - IMC Test & Measurement
IMC Test & Measurement Days
27 september 2017 - Coventry (UK), Windmill Village Hotel
FLIR International User Conference
28 september 2017 - Barneveld, Midden Nederland Hallen
Business Software Event 2017
3 oktober 2017 - Maarssen, De Fabrique
Engineering in Food and Beverage
4 oktober 2017 - Eindhoven, Van der Valk Hotel
Software-Centric Systems Conference
4 oktober 2017 - Rotterdam, Ahoy
Pumps & Valves / Solids
9 oktober 2017 - Amsterdam, RAI
Offshore Energy Exhibition & Conference
9 oktober 2017 - Amsterdam, RAI
Offshore Wind Conference

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden