Laatste nieuws:

BERLIJN, 24 mei 2011 14:49

Nederlandse waterstofauto met 'groene' banden verslaat Belgen

De Challenge Bibendum was een groot succes voor Nederland. Het waterstof raceteam van de TU Delft liet met een tijd van 31,3 seconden de Belgische rivalen achter zich. Ook braken de Nederlanders het baanrecord van Tempelhof Airport, de voormalige Duitse luchthaven waar het race-evenement van 19 tot en met 22 mei 2011 werd gehouden.

Team Greenchoice Forze van de TU Delft, met hun auto op waterstof.'
Team Greenchoice Forze van de TU Delft, met hun auto op waterstof.
1/1
Greenchoice Forze, zoals het waterstof raceteam uit Delft zich noemt, maakte dit nieuws vandaag bekend op hun website. Bijzonder aan de waterstofauto van de Delftenaren is dat ze op een speciaal voor hen ontwikkelde band rijden, die milieuvriendelijk is en geen zwarte sporen op het wegdek achterlaat. Hiermee laat het team de nieuwste mogelijkheid zien om de autosport groener te maken.

De band: technologie uit het ziekenhuis

De milieuvriendelijke band voorkomt vervuiling en gezondheidsrisico's die veroorzaakt worden door afgifte van schadelijke deeltjes tijdens het racen. In tegenstelling tot normale banden bevat de 'groene' band, die in werkelijkheid grijs is, geen roet. Niet eerder is er op een dergelijke band geracet en de banden zijn dan ook speciaal door Maxxis voor het team geproduceerd. De techniek komt uit de medische wereld, waar al langer gebruik wordt gemaakt van roetvrije banden om geen strepen op de vloer te krijgen, bijvoorbeeld bij het verplaatsen van ziekenhuisbedden en rolstoelen. Nu is deze techniek ook geschikt gemaakt voor de veeleisende racerij.

Het evenement

Challenge Bibendum is een jaarlijks terugkerend evenement gericht op duurzame mobiliteit. Na het aandoen van verschillende werelddelen, was dit jaar Europa weer aan de beurt. Met gierende banden vermaakte Greenchoice Forze het publiek door meerdere malen per dag tegen de Belgen te racen. "Omdat de karts op waterstof rijden, is de enige uitstoot puur water" vertelt teamleider Wouter Krul, "en door de afwezigheid van een verbrandingsmotor hoor je slechts de gierende banden en het suizen van de wind."

De racewagen

De racekart van het team bevat een brandstofcel. Hier wordt waterstof samen met zuurstof omgezet in elektriciteit, met als enig bijproduct water. De elektriciteit wordt gebruikt om twee elektromotoren aan te drijven, die een topsnelheid van 120 km/u mogelijk maken en een versnelling van 0 tot 100 km/u in 5 seconden, dat is net zo snel als een Ferrari.

bron: Greenchoice Forze / TU Delft

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Rollon Lineairtechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Bege Aandrijftechniek BV

EUCHNER (Benelux) BV

Pilz Nederland

Rotero Holland bv

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (21)

28 maart 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
RailTech 2017
5 april 2017 - 's-Hertogenbosch - Brabanthallen
Automation 2017
11 april 2017 - Rotterdam - Ahoy
Maintenance NEXT
19 april 2017 - Den Haag, World Forum
International Robotics Week
24 april 2017 - Hannover - Messegelände
Hannover Messe
9 mei 2017 - Eindhoven - Evoluon
Safety Event 2017
9 mei 2017 - Gorinchem - Evenementenhal
Maritime Industry 2017
9 mei 2017 - Hengelo - Thales
Virtual reality training & simulatie in de industrie

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden