Laatste nieuws:

AMERSFOORT, 6 april 2011 13:38

Rail Safety Systems wint Rail-Tech Europe Innovation Award 2011

Op de vakbeurs Rail-Tech Europe 2011 te Amersfoort is de Europe Innovation Award 2011 uitgereikt aan Jan Bakker, CEO van Rail Safety Systems (RSS) uit Venlo. Het winnende product, een hekwerk met magneet voor veilig werken aan het spoor, is door een deskundige, internationale jury uit 15 nominaties tot winnaar gekozen.

Het hek wordt met magneten aan de rails bevestigd.'
Het hek wordt met magneten aan de rails bevestigd.
1/1

De selectiecriteria waren: het meest innovatieve product, gebaseerd op inventiviteit, duurzaamheid en verwacht marktaandeel. De jury roemde het hekwerk met magneet van RSS als een voorbeeld van een ‘down-to-earth' oplossing waarbij eenvoud het resultaat is van lang nadenken. De jury werd voorgezeten door professor Klaus Riessberger, verbonden aan de Technische Universiteit Graz (‘Institut für Eisenbahnwesen und Verkehrswirtshaft') uit Oostenrijk. De andere juryleden waren Arjo van Loo, innovatiemanager bij ProRail en Chris Jackson, redacteur van Railway Gazette International uit Groot Brittanië.

Veiligheid

Werknemers die onderhoudswerkzaamheden aan het spoor uitvoeren, moeten veilig kunnen werken. Door een hek wordt de spoorlijn waaraan gewerkt wordt afgeschermd van de spoorlijn waarop nog wel treinverkeer rijdt. Het verschil tussen het hekwerk van RSS en conventionele hekwerken is de eenvoudige en snelle montage door middel van een magneet. Ondanks de trekkracht van de magneet van 600 kg is het hekwerk door slechts een eenvoudige armbeweging ook weer te demonteren. De jury prees de eenvoudige en snelle montage en demontage en de mogelijkheid tot hergebruik. "Daarbij opgeteld het onbetwistbare belang van veiligheid voor werknemers die onderhoudswerkzaamheden aan het spoor verrichten waren voor de jury redenen om Rail Safety Systems met de 2011 Award naar huis te sturen", aldus juryvoorzitter professor Riessberger.

Tijdens de Europe Rail-Tech vakbeurs gaf RSS doorlopend een demonstratie van het winnende product. Dit zorgde voor veel verbaasde blikken wanneer men zocht naar bouten en moeren, die niet gebruikt worden bij deze bevestiging. Het hekwerk wordt door een magneet aan het spoor bevestigd.

bron: Rail Safety Systems

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

EUCHNER (Benelux) BV

Pilz Nederland

Bege Aandrijftechniek BV

Rotero Holland bv

Rollon Lineairtechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (26)

30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications
30 mei 2017 - Neurenberg - Messezentrum
Sensor+Test 2017
31 mei 2017 - Veldhoven - Koningshof
Materials 2017
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Electric & Hybrid Marine World Expo
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Marine Maintenance World Expo en Conferentie
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Autonomous Ship Technology Symposium
7 juni 2017 - Helmond, Automotive Campus
Automotive Congress 2017
13 juni 2017 - 's-Hertogenbosch
ATEX & Process Safety congres 2017

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden