Laatste nieuws:

EINDHOVEN, 6 april 2011 11:42

60 procent meer rijcomfort met elektromagnetische autovering

Onderzoekers van de TU/e hebben een actief, elektromagnetisch veersysteem ontwikkeld, waarmee het rijgedrag van auto's zestig procent comfortabeler kan worden. Bovendien zijn auto's met dit veersysteem veiliger, doordat ze niet meer overhellen in bochten. Het systeem, ontwikkeld met het Zweedse bedrijf SKF, wordt op de AutoRAI gedemonstreerd.

'
1/1

Een demonstratie van het nieuwe veringssysteem levert een opvallend beeld op: een keurige, donkerblauwe BMW 530i, die op en neer wipt als een 'lowrider' uit hiphop-videoclips. "Dat is natuurlijk niet de bedoeling", vertelt ir. Bart Gysen, die gaat promoveren op de ontwikkeling ervan. "Maar het laat wel zien wat onze vinding allemaal kan." De auto kan de wielen onafhankelijk van elkaar razendsnel hoger of lager zetten. En vooral in dat laatste zit de kwaliteit van deze actieve vering. Er bestaan namelijk al actieve veringsystemen, maar die zijn hydraulisch en daardoor te traag om de snelle trillingen van de weg te kunnen dempen. Dat kan deze nieuwe vinding wel goed.

Trillingsvrije ambulances

Het systeem is afgelopen jaar getest in een proefopstelling die wegvibraties nadoet op één wiel. Dat leverde een verhoging van het comfort op van zestig procent. "Die comfortverhoging kun je ook halen op een echte auto", verwacht Gysen. "En misschien zelfs meer, wanneer alle vier de wielen hiervan zijn voorzien." Dat moet uiteindelijk leiden tot comfortabelere auto's, die ook nog eens veiliger zijn. Dit doordat ze een betere wegligging hebben en niet meer hellen in bochten. Een auto met deze vering zal bijvoorbeeld niet snel omslaan bij abrupte stuurbewegingen, zoals de zogenaamde 'eland manoeuvre'. Gysen denkt dan ook aan toepassing in ambulances. "Een ambulance met dit systeem kan trillingsvrij en snel slachtoffers vervoeren."

Altijd veilig

Het systeem vervangt de normale schokbreker in een auto, en heeft ook ongeveer dezelfde afmetingen als een schokbreker. Het bestaat uit een passieve veer, een zeer krachtige elektromagnetische actuator, een aansturingsunit, en batterijen. Het systeem is zo ontworpen dat het inherent veilig is. Ook als de elektriciteit uitvalt, dan nog blijft de vering en de demping werken. De normale veer in het systeem zorgt dan voor de vering, en de magneten zorgen dan voor een passieve, magnetische demping.

Stroom opwekken

Het energieverbruik van het systeem valt mee. Gysen: "Als je deze vering op vier wielen installeert, dan is er een piekverbruik van 500 watt. Dat is de helft van het verbruik van een airco in een auto. Hydraulische veringsystemen gebruiken vier keer zo veel. En waarschijnlijk kan het stroomverbruik van ons systeem nog omlaag, door optimalisatie. Dit is pas de eerste versie." Bovendien kan het systeem ook stroom opwekken: de trilling van de weg wordt dan gebruikt om elektriciteit te genereren, die terug naar de accu gaat.

Afstemming

Afgelopen maand is het veersysteem op twee wielen gemonteerd van een testauto, voor praktijktesten en verdere ontwikkeling. Een van de opgaven is de afstemming van acties van de actieve vering op verschillende wielen. Nu werken de veren nog onafhankelijk van elkaar.  SKF, dat het project van Gysen financierde en de technologie heeft gepatenteerd, onderzoekt nog of het dit nieuwe veringssysteem op de markt gaat brengen.

AutoRAI

De testauto met het nieuwe veersysteem is te zien op de AutoRAI, van 13 tot en met 23 april in Amsterdam, op de stand van HTAS Automotive Innovation. Het standnummer is E.01 (Elicium, Auto 2.0). Er is iemand aanwezig die de auto en de nieuwe vering kan demonstreren.

bron: TU Eindhoven

Reacties (1)

Het ziet er goed uit maar ik vind het een vaag artikel. Waar zitten de batterijen en waarvoor dienen ze? Zit er ook intelligentie in de veer/demper in de vorm van een u-cotroller 0.i.d.?

Wil

08-04-2011 op 09:36

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (5)...

EUCHNER (Benelux) BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Pilz Nederland

Rollon Lineairtechniek BV

Bege Aandrijftechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (3)

7 maart 2017 - Veldhoven - NH Conference Centre Koningshof
RapidPro 2017
5 april 2017 - 's-Hertogenbosch - Brabanthallen
Automation 2017
9 mei 2017 - nnb
Safety Event 2017

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden