DEVENTER, 8 augustus 2010 19:32

Enorme kranen botsen niet dankzij lasersensoren

Bij het laden en lossen van containerschepen in havens worden ship-to-shore-kranen gebruikt. Bij het formaat Super-Post Panamax rijkt de dwarsarm meer dan 50 meter vanaf de kade. Daarbij bestaat er op meerdere plekken botsingsgevaar. Vanwege de grootte is het echter moeilijk voor de kraandrijver om alle gevarenzones voortdurend in de gaten te houden. Nieuwe sensortechniek van het Duitse bedrijf Micro-Epsilon vermindert vele gevaarbronnen tot een minimum, zodat de kraandrijver zich op het wezenlijke kan concentreren.

Bij grote haveninstallaties en overslagplaatsen werken vaak meer portaalkranen samen op een railsysteem. De concentratie van de kraandrijver richt zich daarbij meer op de container aan de spreader dan op andere portaalkranen in de nabijheid. Botsingen van kranen leveren een hoog gevaarrisico op.

Specialist in logistiek C. Steinweg - Handelsveem in de haven van Rotterdam heeft zich dit gevaarrisico gerealiseerd. Zouden twee portaalkranen botsen, dan moeten beide gerepareerd worden, waardoor de totale productiviteit van de overslagplaats beduidend zou dalen. Steinweg vertrouwt bij deze toepassing op de specialist in meettechniek Micro-Epsilon uit Ortenburg, Duitsland. De gebruikte sensor optoNCDT ILR 1021 wordt op de steunen gemonteerd met de meetrichting richting volgende kraan bij een meetbereik van 30 m. Bereikt een andere portaalkraan het meetbereik van de sensor dan wordt onmiddellijk een waarschuwingssignaal gegeven. Bij het overschrijden van de 20-metermarkering wordt verder rijden geblokkeerd.

Lees het hele artikel in a&b 7/8

bron: a&b

Foto's:

portaalkraan

© Aandrijvenenbesturen.nl