Laatste nieuws:

RIJSWIJK, 21 juli 2010 09:00

Emerson geselecteerd als Main Automation Contractor voor Shell’s drijvende LNG-fabriek

Overall front end & engineering contractor Technip Samsung Consortium heeft Emerson benoemd tot Main Automation Contractor voor Shell’s ambitieuze ‘Prelude’ project. Dit voorziet in de bouw van ’s werelds eerste drijvende fabriek voor de productie van vloeibaar aardgas, ofwel Liquefied Natural Gas (LNG).

Artist impression van de drijvende LNG fabriek van Shell.'
Artist impression van de drijvende LNG fabriek van Shell.
1/1

Emerson ondersteunt Technip Samsung Consortium op besturingsgebied, waarbij Emerson verantwoordelijk is voor strategie-ontwikkeling, ontwerp en engineering van alle process control en monitoring (HMI) technologieën die in de drijvende LNG-fabriek toegepast gaan worden. Shell en Emerson Process Management sloten in februari van dit jaar een Global Framework Agreement die inhoudt dat Emerson de status heeft van Main Automation Contractor voor alle operationele locaties van Shell. Deze wereldwijde overeenkomst tussen Shell en Emerson is mede het resultaat van Shell’s strategie om door het aangaan van strategische allianties te besparen op arbeidstijd en- kosten bij de aanbesteding van nieuwe projecten. Ook sluit deze partnership aan op de sterk toenemende behoefte binnen de procesindustrie aan een duurzamere samenwerking met uitgesproken specialisten. Daarnaast heeft Shell hiermee ook de basis gelegd voor een meer prestatiegebaseerde relatie met Emerson, die voor beide partijen extra toegevoegde waarde zal opleveren.

Kolossale afmetingen

De drijvende LNG-fabriek van Shell krijgt volgens het huidige ontwerp een lengte van circa 480 m bij een breedte van 75 m. Dat is vergelijkbaar met de afmetingen van het grootste schip ooit gebouwd. De drijvende LNG-fabriek moet op jaarbasis 3,5 tot 4 miljoen ton vloeibaar aardgas kunnen produceren. Daarnaast zal het platform 1,5 miljoen ton aan bijproducten als lpg en aardgascondensaat leveren. In de romp komen grote reservoirs voor de tijdelijke opslag van de vloeibare producten. Tankers brengen het gas vervolgens naar de wal. Deze drijvende LNG-fabriek weegt volbelast zo’n 600.000 ton en maakt de exploratie van relatief kleine gasvelden en velden op zeer grote afstand van de kust mogelijk. De bouw van een offshore pijpleiding is voor verafgelegen reservoirs namelijk te duur, waardoor de gaswinning niet economisch haalbaar is. Een drijvende fabriek maakt dat wel mogelijk en is bovendien veel flexibeler inzetbaar. Zodra een veld leeg is kan de fabriek immers naar een ander reservoir worden gesleept. In eerste instantie zal deze drijvende fabriek, die zich nu in de engineering- en ontwerpfase bevindt, worden ingezet in het Browse Basin uit de kust van West Australië.

bron: Emerson Process Management

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Pilz Nederland

EUCHNER (Benelux) BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Rollon Lineairtechniek BV

Rotero Holland bv

Bege Aandrijftechniek BV

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (19)

23 oktober 2017 - Aken, RWTH
Optics Week
24 oktober 2017 - Gorinchem, Evenementenhal
Recycling 2017
31 oktober 2017 - Gorinchem - Evenementenhal
Metavak 2017
7 november 2017 - Rotterdam - Ahoy
Europort
8 november 2017 - Bad Salfzuflen (D), Messezentrum
FMB
8 november 2017 - Assen, TT-Hall
Main Industry
9 november 2017 - Nieuwegein, De Kom
Master of Safety
14 november 2017 - Utrecht, Jaarbeurs
Smart Homes & Intelligent Building

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden