Laatste nieuws:

DELFT, 25 juni 2010 23:21

Energie oogsten uit golven

Studententeams van de TU Delft hebben twee revolutionaire 'groene' ontwerpen gepresenteerd: een oogstmachine voor energie uit golven en de draagbare windturbine. De presentaties waren onderdeel van het 13e symposium Ontwerp/Synthese (OS) oefening, dat jaarlijks wordt georganiseerd voor derdejaars studenten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek.

Energie uit golven'
Energie uit golven
Rechts
1/2

Op dit symposium presenteerden eenentwintig groepen van tien derdejaarsstudenten de resultaten van tien weken ontwerpen. In het verleden bracht de OS Oefening al grensverleggende ontwerpen voort, zoals de Wasub, een mensaangedreven onderzeeër, de Delfly, een microvliegtuigje dat de vliegtechniek van een libelle gebruikt, en de Roboswift, een robotzwaluw met vleugels die van vorm kunnen veranderen. 

Energie uit golven

71% van ons aardoppervlakte bestaat uit water, het is duidelijk dat dit een interessant gebied is om te kijken naar alternatieve manieren om energie te winnen. De studenten hebben een machine ontworpen van maximaal 20.000 euro, die nu gebouwd kan worden als demonstratiemodel. Het team heeft als uitgangspunt voor het ontwerp de Gyro Wave Converter gebruikt; dit concept maakt gebruik van een gyroscoop.

Draagbare windturbine

De tien studenten van groep 5 staan versteld van hun eigen ontwerp: zij hebben een draagbare windturbine ontworpen die 25 kilogram weegt en 330 watt levert. Doordat het een opblaasbare windturbine is en weinig weegt kan de turbine de hele wereld over reizen in een rugzak en eenvoudig worden neergezet voor het winnen van energie voor de lokale gemeenschap. Het geheim zit in spinnende cilindrische bladen van de turbine, die door middel van het topspin effect energie opwekken.

Oefening

De 21 ontwerpen werden beoordeeld door een jury van experts uit binnen- en buitenland. De studenten sluiten met dit project de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft af. De deelnemers moesten bewijzen dat zij in staat zijn om in teamverband, in een multidisciplinaire omgeving, een luchtvaart- of ruimtevaarttuig te ontwerpen. Daarbij dienden ze speciale aandacht te besteden aan het aspect ‘duurzame ontwikkeling'. In de eerste plaats is het een oefening voor de studenten en geen wedstrijd.

bron: TU Delft

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Bege Aandrijftechniek BV

Pilz Nederland

Rollon Lineairtechniek BV

EUCHNER (Benelux) BV

Rotero Holland bv

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (26)

30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications
30 mei 2017 - Neurenberg - Messezentrum
Sensor+Test 2017
31 mei 2017 - Veldhoven - Koningshof
Materials 2017
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Electric & Hybrid Marine World Expo
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Marine Maintenance World Expo en Conferentie
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Autonomous Ship Technology Symposium
7 juni 2017 - Helmond, Automotive Campus
Automotive Congress 2017
13 juni 2017 - 's-Hertogenbosch
ATEX & Process Safety congres 2017

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden