EINDHOVEN, 6 juni 2010 22:54

Hard werken aan nieuwe racewagen

Werkdagen van 08.30 uur tot 23.00 uur zijn geen uitzondering bij University Racing Eindhoven (URE). Een team van 55 studenten heeft de afgelopen maanden hard gewerkt aan de URE05e. URE doet dit jaar voor het eerst mee aan de klasse voor elektrische auto's binnen de Formula Student Competition.

Zittend op zijn knieën soldeert Erik den Haan, masterstudent Electrical Engineering, uiterst geconcentreerd twee draden. De kabels moeten ervoor zorgen dat een sensor wordt aangesloten die de temperatuur meet. Hij heeft er al heel wat werkuurtjes op zitten, waarbij 's nachts doorploeteren geen uitzondering was.

Eerste elektrische formule racewagen 

URE claimt de eerste elektrisch aangedreven formule racewagen van de Benelux te hebben. De studenten hebben de motor van het racemodel van vorig jaar omgebouwd tot een elektrisch type. Er is een batterijpakket van 78 zogeheten lithium polymeercellen ingebouwd, aangedreven door twee elektromotoren.
Operations Manager Arjan van der Linden is te spreken over de ‘multilink wielophanging'. "Daarmee kunnen we zelf de ophangpunten kiezen", vertelt hij, wijzend op de afzonderlijk manoeuvreerbare delen aan het wiel. Deze wielophanging moet voor maximaal contact tussen banden en wegdek zorgen en daarmee een verbeterde wegligging. Doordat de monocoque van carbon is gemaakt, is dit gedeelte erg stijf en licht.

Internationaal 

De officiële presentatie van de nieuwe bolide is op woensdag 9 juni in Helmond, op de High Tech Automotive Campus. Formula Student is een internationale competitie waarin de teams zowel het ontwerp, de productie, marketing, financiën, testwerk en het uiteindelijke racen zelf voor hun rekening nemen.

bron: Technische Universiteit Eindhoven

Foto's:

elektrische racewagen

Erik den Haan (links) en Jan Loof werken aan de nieuwe raceauto.

© Aandrijvenenbesturen.nl