Laatste nieuws:

ENSCHEDE, 24 februari 2010 16:05

‘NS, rust treinen uit met wrijvingssensoren’

Radu Popovici van de Universiteit Twente adviseert de NS en ProRail om treinen uit te rusten met sensoren die de gladheid van het spoor kunnen meten. Dit kan, zeker in de herfst, vertragingen voorkomen en het spoor veiliger maken. Popovici deed onderzoek naar de wrijving bij gladde sporen. Op 19 februari promoveerde hij aan de faculteit Construerende Technische Wetenschappen op zijn onderzoek.

De wrijvingssensor van Radu Popovici'
De wrijvingssensor van Radu Popovici
1/1

In Nederland kampen veel treinen in de herfstmaanden met vertragingen en uitval. Promovendus Radu Popovici van de Universiteit Twente onderzocht wat je hieraan kan doen. Hij rustte een trein uit met een sensor die de wrijving meet tussen wiel en rail. Met een dergelijke sensor weet de machinist of het spoor glad is of niet. De onderzoeker adviseert de NS en ProRail daarom treinen met een door hem bedachte wrijvingssensor uit te rusten. 'Dit is een relatief eenvoudige oplossing die niet alleen het spoor veiliger maakt, maar ook onnodige vertragingen kan voorkomen. Bovendien maakt de sensor het mogelijk om precies in kaart te brengen welke delen van het Nederlandse spoornet glad zijn en welke niet. NS en ProRail hebben aangegeven blij te zijn met het advies, maar kunnen nog niet aangeven of ze het over zullen nemen.'

Wrijvingssensor

De wrijvingssensor meet naast de draaisnelheid van twee wielen (een beremd wiel en een niet aangedreven wiel) de wrijving. Op basis hiervan kan men vaststellen of er sprake is van glad spoor. Als dit het geval is krijgt de machinist een seintje.

Momenteel rijden treinen nog zonder een dergelijke sensor rond over het Nederlandse spoornet. Als de machinist niet merkt dat het glad is, kan dat tot gevaarlijke situaties leiden. En als hij er ten onrechte van uitgaat dat het spoor glad is, zal hij te langzaam rijden met onnodige vertragingen als gevolg. 

Meer oorzaken

Overigens krijgen de gevallen bladeren in de herfst altijd de schuld van de vertraging, maar dat is niet volledig terecht, vertelt Popovici. 'Het probleem treedt op in de herfst, maar bladeren zijn niet de enige oorzaak. Andere oorzaken zijn de luchtvochtigheid, de temperatuur en industriële vervuiling.'

Popovici voerde zijn metingen uit op drie trajecten in Nederland: de driehoek Utrecht-Arnhem-Zwolle, de lijn Rotterdam-Hoek van Holland en het traject Roosendaal-Vlissingen. De metingen vonden 's nachts plaats, omdat het niet mogelijk was om overdag de testtrein over het drukke spoornet te laten rijden. 

bron: Universiteit Twente

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Van onze partners meer (6)...

Pilz Nederland

Rotero Holland bv

Rollon Lineairtechniek BV

EUCHNER (Benelux) BV

Bege Aandrijftechniek BV

B&R Industriele Automatisering BV

Perfection in Automation  

Vacatures

ab op Twitter

TwitterlogoVolg ab nu ook op Twitter!

Onze accountnaam is: @aenb

Agenda meer (26)

30 mei 2017 - Utrecht - Jaarbeurs
Electronics & Applications
30 mei 2017 - Neurenberg - Messezentrum
Sensor+Test 2017
31 mei 2017 - Veldhoven - Koningshof
Materials 2017
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Electric & Hybrid Marine World Expo
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Marine Maintenance World Expo en Conferentie
6 juni 2017 - Amsterdam, RAI
Autonomous Ship Technology Symposium
7 juni 2017 - Helmond, Automotive Campus
Automotive Congress 2017
13 juni 2017 - 's-Hertogenbosch
ATEX & Process Safety congres 2017

Geen nieuws meer missen?

Meldt u dan direct aan voor de gratis ab nieuwsbrief.

 

Knop nieuwsbriefMet de gratis ab nieuwsbrief wordt u wekelijks op de hoogte gehouden over het aandrijven en besturen nieuws. U ontvangt wekelijks het laatste nieuws en elke maand een themanieuwsbrief.

 

Direct aanmelden