ARNHEM/AMSTERDAM, 3 februari 2010 15:46

DutchHy stimuleert gebruik waterstof

Eind vorig jaar vond in Arnhem het zevende Nationale Waterstof en Fuel Cell Congres plaats. Behalve presentaties van wetenschappers en beleidsmakers over brandstofcel- en waterstoftoepassingen, werd de Nationale Waterstofcoalitie DutchHy gelanceerd. Deze organisatie wil onder meer de overgang naar het gebruik van waterstof en brandstofcellen in de transportsector versoepelen en versnellen. Praktische voorbeelden zijn al in het straatbeeld te zien.

Het idee voor een overkoepelende organisatie kwam voort uit de werkgroep Waterstof van het EnergieTransitie-platform Nieuw Gas. "Met het vormen van een visie op waterstoftoepassingen legden wij de grondslag voor DutchHy", vertelt Frank Denys, adviseur bij Agentschap NL en eerder secretaris van de werkgroep. "In het kort wilden wij het gebruik van waterstof in de transportsector versnellen door ‘sterke' regio's samen te brengen. En elke regio heeft zijn eigen specialisme: zo wil Amsterdam fijnstof terugdringen en zet die stad dus sterk in op openbaar vervoer op brandstofcellen, terwijl Rotterdam weer mogelijkheden voor productie van waterstof heeft."

Proeftuin

Eind 2008 tekenden de gemeenten Amsterdam, Rotterdam en Arnhem hiervoor samen met (lokale) bedrijven en kennisinstellingen een intentieverklaring tot samenwerking: de nieuwe coalitie DutchHy gaat vanaf dit jaar in de praktijk vormgeven aan de ontwikkeling van waterstoftoepassingen. Denys: "DutchHy wil in 2010 een aantal nieuwe Nederlandse demonstratieprojecten definiëren en promoten. Ook willen we waterstof en brandstofcellen op de politieke agenda krijgen, onder meer door overheden te adviseren over praktische mogelijkheden. Nederland is een prachtige proeftuin: de verkeersdichtheid is groot, de afstanden klein - en er bestaat veel expertise over duurzame energieopwekking. Dat schept veel mogelijkheden." Denys wijst in dit kader ook op het onlangs ingestelde subsidieprogramma 'Proeftuinen duurzame mobiliteit: rijden op waterstof'.

Wereldprimeur: eerste schip op waterstof 

Eén van de voorbeelden van brandstofcellen in de praktijk is nu al te zien in het straatbeeld van Amsterdam. Of beter gezegd: in het waterbeeld van die stad. Een dag vóór het congres in Arnhem werd de nieuwe Fuel Cell Boat van rederij Lovers feestelijk gedoopt tot Nemo-H2 - een wereldprimeur. "Deze waterstofrondvaartboot is het eerste schip ter wereld dat speciaal voor deze wijze van aandrijven is ontworpen en gebouwd", weet projectleider Alexander Overdiep. "De Nemo-H2 heeft geen emissies van schadelijke stoffen, veroorzaakt geen fijnstof en maakt geen motorlawaai. Daarmee past het schip goed bij de schone ambities van de gemeente Amsterdam."

Bottleneck: distributienetwerk voor waterstof ontbreekt 

Het schip was er niet zomaar: het traject van eerste idee tot uitvoering duurde ruim vijf jaar, waarvan de eigenlijke bouw anderhalf jaar in beslag nam. Overdiep: "De techniek was daarbij niet eens lastig. Waterstof en brandstofcellen worden al jaren gebruikt in industriële toepassingen. Ook was het relatief eenvoudig om gebruik te maken van overheidssubsidie in de vorm van de regeling EOS-demonstratie. De bottleneck is nog altijd dat er geen bestaand distributienetwerk voor waterstof is: in ons geval wordt dat voorlopig elders geproduceerd en per vrachtwagen aangevoerd naar een tankstation aan de kade. Later dit jaar hopen we op de tanklocatie de waterstof zelf te kunnen maken. Van DutchHy verwacht ik dan ook dat ze zich actief bezig houden met de discussie over waterstofinfrastructuur, al is het maar omdat dit zeker niet onze laatste waterstofboot is. Maar ook andere waterstoftoepassingen in de vervoerssector vragen om tankstations."

bron: Energie Onderzoek Subsidie

Foto's:

waterstofboot

De 'Waterstofboot' in Amsterdam.

© Aandrijvenenbesturen.nl